tisdag 19 juli 2016

Muros - Vigo - Baiona - Porto, 2016-07-11 - 19

Bekvämt nära MediaMarkt
Vädret under den här perioden har varit soligt, varmt och som vanligt vindfattigt. I Vigo anslöt min son Tobias den 14 juli. När jag mötte honom halv elva på kvällen var det 28 grader varmt.

I Vigo fanns det fyra gästhamnar att välja på. Jag valde den i centrum trots att den inte hade fått så bra omdömen. Det visade sig vara rätt. Priset var lågt, ca 200 kr/dygn, och nära till allt. Tillgång till ett badhus ingick i priset. Ibland var det lite gungigt när utflyktsbåtar kom och gick. De andra hamnarna låg i trista industriområden långt från centrum.

Vigo
Vigo är en mycket stor stad, ca 300000 invånare. De kommersiella hamnanläggningarna är omfattande, ca 20 km. Här finns skeppsvarv och fiskehamnen är Europas största. Peugeot Citroën har tillverkning i Vigo. Turism är också viktig. Utanför Vigo finns en nationalpark (även Natura 2000) bestående av några öar med vackra sandstränder, dit det dagligen går många utflyktsbåtar med totalt över en miljon besökare per år.

Vigo
Vigo
Vigo är byggt på och runt ett berg och det är väldigt backigt. Att cykla blir således jobbigt och det är dessutom farligt eftersom biltrafiken är omfattande och cykelvägar saknas helt. Cyklister är sällsynta. Det finns dock många gågator. Den största delen av staden består av "modern" bebyggelse med 7-8 våningar höga hus och så finns en äldre stadsdel med slingrande gränder, äldre hus och kyrkor.

Vigo, högsta punkten
Vigo har en historia, som sträcker sig tillbaka till 1400-talet. På 15- och 16-hundratalen attackerades staden av både engelsmän (Francis Drake) och turkar. Rester av försvarsmurar finns kvar från den här tiden. Den franska armén anslöt på 1800-talet Vigo till det Napoleanska kejsardömet.

Den 15 juli lämnade vi Vigo och gick en kort sträcka till Baiona, en hamn, som är ett måste enligt en del omdömen. Hamnen ligger väldigt vackert nedanför en gammal befästning med tinnar och torn och innanför murarna ett hotell, en parador (en spansk kategori av hotell med högt historiskt och arktektoniskt värde). Befästningen har delar byggda på 1100-talet.
Paradoren i Baiona
Baionas fästning
I klubbhuset finns en fin restaurang, på vars uteservering man bör inta drinkar och titta på utsikten. Det gjorde inte vi, eftersom priserna var lite väl höga. Hamnavgiften var den högsta hittills, 360 kr/dygn. Kvaliteten på toaletter och duschar var inte i nivå med priset.
Baiona
Baiona, ganska kallt
Baiona har ca 11000 invånare. Turism verkar vara en omfattande näring med tyngdpunkten på restaurangbesök, bad och sol. Det finns flera sandstränder. Under vårt besök pågick festligheter med parader, utklädda gummor och gubbar, vandrande musiker, musik från fasta scener och tivoli, troligen till något helgons ära. På sedvanligt sätt sköt man de irriterande knallskotten. Klockan tolv andra natten vaknade vi av att man fyrade av ett fantastiskt fyrverkeri under 15 minuter.

Porto
Den 17 juli gick vi 65 nm över ett mer eller mindre vindstilla hav till Porto i Portugal. Eftersom det var så lite vågor var det lätt att spana efter delfiner och vi såg många på avstånd och Tobias fick uppleva två delfiner, som på nära håll följde båten.

Portos gästhamn lyckades omgående slå prisrekordet från Baiona. Här kostar det 420 kr/dygn utan någon speciell lyx. Det enda, som skiljer från andra hamnar är att det ingår frukostbröd varje dag.

Porto är en betydande historisk stad med gamla kyrkor, palats och naturligtvis portvin. Porto katedral är belägen i den historiska delen av staden och är en av stadens äldsta monument. Den är också ett
Porto, katedralen
av de viktigaste romanska monumenten i Portugal. Katedralen är ursprungligen en romersk byggnad från 1200-talet, men byggdes ut under 1600- och 1700-talen. Den är ett speciellt landmärke och liknar en stor fästning, Området Barredo har klassats som världsarv av UNESCO. Bara för att nämna några sevärdheter.
Porto, Ribeira

Upp- och nerförsbackarna i Porto är närmast vertikala. I en broschyr läste vi att cykla denitivt är ett av de bästa sätten att se staden. Eftersom vi cyklade runt eller drog cyklarna uppför backarna i staden kan vi intyga att det inte är sant. Porto har ingen som helst anpassning till cykling och det är på gränsen till livsfarligt i den täta trafiken.

Porto, liten fiskmarknad
Porto