onsdag 17 maj 2017

Antibes - Calvi, Korsika - Macinaggio - Portoferraio, Elba - Guiglio - Porto Vecchio, Korsika, 2017-05-08 - 16

Rutt 11 mars - 17 maj 2017
















8 maj

Golf Juan i bakgrunden
Golf Juan
Det blir en dag till i Antibes då jag cyklar till en marina i Golfe Juan. Jag vill fråga vad det skulle kosta att ligga i marinan i 14 dagar. Om priset är max 20 €/dygn tänkte jag flyga hem. Priset är mycket högre så hemreseplanen skrotas. Gunilla och John tar tåget till Golfe Juan och vi dricker en kopp kaffe med cheesecake à 70 kr/person. Rivierapriser!

9 - 11 maj

Calvi
Calvi
Korsika
Startar 03:45 mot Calvi på Korsika, 95 nm. Det är stjärnklart och fullmåne, 14 grader både i luften och vattnet, en svag akterlig vind på 4 m/s. Sätter storseglet men det har ingen större effekt och det resulterar också i att vinden snabbt avtar till 1 m/s. Jag är väldigt sömnig och sover i två omgångar på en kvart vardera. Det börjar ljusna vid halvsextiden och solen går upp 6:06. De snöklädda alperna syns nu i nordväst. Kaffe och smörgåsar klockan åtta. Passerar djupkurva 2500 m. Det största djupet i området mellan Korsika och fastlandet, som jag kan hitta, är 2750 m. 08:30 segelbåt på avstånd. Lite senare närkontakt med stort containerfartyg. 12:30 är båda seglen uppe, brant halvvind 3,5 m/s. Motorn får också hjälpa till för att hålla tillräcklig fart, ca 7 knop. Jobbiga vågor och dyning gör tillagningen av lunchen obekväm. Till slut serveras uppstekt gammal kyckling, potatis och en sallad. Inga fritidsbåtar eller lastfartyg, ödsligt, ödsligt, Är det ingen färjetrafik mellan fastlandet och Korsika? Vid ettiden ökar vinden och jag kan så av motorn. Trevligt att äntligen få segla. Temperatur mitt på dagen 18-20 grader, sol. Det blev till slut 4 timmar segling. Rekord i år. Ankomst Calvi 18:30. Ön är mycket bergig, snö på de högsta topparna. Två andra besöksbåtar finns vid bryggan. På min ena sida ligger en fransk trimaran från Cannes, som har kolliderat med en annan båt och fått skador i fören. Ägaren väntar på besked från motpartens försäkringsbolag och har redan väntat en vecka. Jag känner verkligen med honom.
Calvi

Blir kvar i Calvi två hela dagar. Calvi är en liten, trivsam stad med endast cirka 6000 invånare. Calvi anses vara en av Columbus många omtvistade födelseorter. Minst omtvistad födelseort är troligen Genua. Mindre omtvistat är att Napoleon föddes på Korsika 1769. I 9-årsåldern skickades han till Frankrike för att gå i skola där.
En dag tog jag tåget till Ile Rousse, 40 min långsam tågresa från Calvi

12 - 13 maj

Ile Rousse
Startar 08:00. Seglar och gör faktiskt ett krysslag för att komma runt en udde, Disigt, trist väder.
Angör Saint Florent 13:15, anropar hamnkontoret, frågar om det finns plats och anger båtens mått, men förstår inte alls vad damen i andra änden säger. Ingen kommer heller och hjälper mig, trots att jag väntar strax utanför hamnkontoret väl synlig. Till slut ger jag upp och lägger mig vid macken och tänker att jag kan väl tanka så länge. Stängt fram till 14:30. Promenerar bort till hamnkontoret, där receptionisten står och röker i entrén. Tydligen har övrig personal lunch, så ingen kan hjälpa mig. Jag ledsnar, går och köper bröd, tankar och avgår 15:15. Staden såg trevlig ut och jag kommer att komma tillbaka hit tillsammans med son och sambo.
Smalspårig järnväg
Målet är Macinaggio på andra sidan av Korsikas norra, smala udde sett från Saint Florent. Sträckan är trist med mörka branta berg och näst intill ingen bebyggelse. Det disiga och molniga vädret gör väl sitt för att det skall se extra dystert ut.
Angör Macinaggio 19:30. Ingen svarar på anrop. Det ser inte så roligt ut här heller, mörka berg, en liten ort med slitna byggnader, knappast en stad. I hamnen ligger ett mudderverk. De låga betongkajerna är slitna, förtöjningsringarna rostiga. På kajen ligger materiel för nya bryggor. Det behövs. Det blir en längsmedförtöjning utefter betongkajen.

13 maj

Ile Di Capraia
En vacker, solig morgon. Det har börjat bli varmare även på nätterna, ca 15 grader, och jag behöver inte använda värmaren. De omgivande bergen ser mycker trevligare ut i solljus än igår kväll när jag anlände i dis och skymning. Jag börjar med en promenad in till staden och ett konditori, där jag köper en baguette och bit aprikostårta, därefter kaffe och smörgåsar och en bit av den utmärkta aprikostårtan. Nu känns allt mycket bättre och jag besöker hamnkontoret och betalar hamnavgiften.
På väg in mot Portoferraio
Elba
Portoferraio
Planerna för dagen är att eventuellt gå till Pisa, lämna båten där och flyga hem några veckor, förutsatt att jag kan få en billig hamnplats, max 20 €/dygn. Jag ringer till marinan och ber dem skicka en offert. Det visar sig att priset är alldeles för högt, ca 40 €/dygn. Optimistiskt hade jag påbörjat seglingen mot Pisa, men får nu göra en 90-graderssväng mot sydost och Elba istället. Till en början har jag seglat, men nu får jag vinden rätt emot och den avtar dessutom till under 2 m/s, så det blir motor som vanligt. Vid 14:30-tiden kan jag sätta segel igen, men farten är för låg så det roliga varar bara en halvtimme.
Under dagen ser jag tre segelbåtar på avstånd, har närkontakt med en segelbåt och ett jättelikt containerfartyg. Passerar nära ön Ile Di Capraia. På avstånd kan man se att Elbas östra del är relativt låglänt med små berg. I väster reser sig ett högt berg, 1018 m.
Portoferraio
Napoleon var förvisad till Elba, dit han anlände den 30 maj 1814. Han flydde därifrån i februari 1815, då de Hundra dagarna (egentligen 111 dagar) av stridigheter inleddes, som slutade i Napoleons definitiva nederlag vid Waterloo och förvisning till St Helena, där han dog 1821.

Portoferraio
Portoferraio
Vid 16:30-tiden kan jag gå in i hamnen i Portoferraio, Elbas huvudort, och får bra hjälp med förtöjningen. Bredvid mig har en båt med 8 glada 30-åringar förtöjt. Det visar sig att ett par av dem har arbetat eller arbetar på Tetra Pak och besökt Lund flera gånger. En av dem skall gifta sig och de skall ha svensexa. Jag blir inbjuden på öl. Nöjer mig med en och önskar dem en trevlig kväll.

Portoferraio är en vacker stad, där man verkar ha vinnlagt sig om att bevara en enhetlig stil på bebyggelse i den gamla staden. I utkanterna finns naturligtvis industriområden och köplador.

Elba på avstånd
15 maj

Lägger loss 08:45 Siktar först på Porto Azzurro på Elba, men ändrar målet till ön Giglio. Giglio lär för alltid vara förknippat med kryssningsfartyget Costa Concordia, som gick på grund utanför hamnen.
Det är soligt, varmt, vindstilla och det är motorgång, kortbyxor, T-shirt och solskyddskräm, som gäller redan från start. Bergen är mjukt rundade och skogklädda, stränderna mestadels klippiga med sandstränder här och var. Bebyggelsen är behagligt låg. Hotell går inte att skilja från övrig bebyggelse. Samma sak gällde för Portoferraio.
När jag rundat Elbas norra udde får jag en akterlig vind på 4 m/s och sätter segel, Farten är usel och egentligen skulle jag sätta spinnaker, men jag har blivit slö, så det får vara, motor är bekvämare. Nu befinner jag mig på Thyrrenska havet, norr om Elba seglar man på Liguriska havet.
Så småningom bra slörvind och jag kan segla de sista timmarna.
Giglio
Giglio ser ut som Elba på avstånd, mjukt rundade skogklädda berg och klippiga stränder i norr. Jag har ringt och frågat om hamnplats och det är inga problem. Tilläggningen blir inte så rolig. Plötsligt har det börjat blåsa hårt från väster rätt in i aktern. Visserligen ligger hamnen i lä av bergen, men tydligen blir det fallvindar. Två man står på kajen och vinkar uppmuntrande. En hoppar snabbt ombord med bottenlinan, den andre håller slött i en av tamparna i fören, vilket resulterar i att fören går in i betongkajen. Som tur är är det förstagsbeslaget som tar i. Jag frågar ilsket vad han pysslar med. Den andre mannen är desto hjälpsammare och kommer efter ett tag med en landgångsbräda.
Giglio
Ytterligare två besöksbåtar anländer så småningom.

Den lilla orten ser trevlig ut, men är inklämd mellan berg och vatten. Nästan alla gator går uppför eller nerför om man är positivt inställd. Känns inte som att jag vill stanna här, särskilt som hamnen verkar vara väldigt utsatt för vindar trots det teoretiskt skyddade läget. Den rekordhöga hamnavgiften på 600 kr är bara den ett skäl att gå vidare.

16 maj

Sover dåligt eftersom jag planerar att starta vid 4-tiden på natten. Jag är bekymrad över att det blåser rätt in i sidan på båten och jag ligger väldigt illa till. Det finns inga marginaler för att driva i sidledes när jag släppt förtöjningarna. Mitt hopp står till att vinden skall avta under natten, inte fortsätta att blåsa enligt prognosen. Flera gånger under natten kollar jag vindhastigheten. Vid hlavtretiden har vinden faktiskt avtagit till under 3 m/s och jag stiger upp och förbereder. 03:30 kommer jag iväg utan problem och går utefter Giglios ostkust ner till sydänden där jag sätter storseglet. Tidvis blåser det nu 10 m/s från norr och jag tar in två rev. Det kommer att bli en fin slör till Porto Vecchio, 90 nm, längst ner på södra Korsika. Det är behagliga 18 grader varmt, stjärnklart och halvmåne. Vid 5-tiden börjar det ljusna och himlen färgas röd vid horisonten bakom Giglio. 05:56 går solen upp och allt blir lite lättare. Reven kan jag slå ut. Norr om mig syns Montecristos taggiga silhuett, ön där handlingen i Alexander Dumas bok Greven av Montecristo till en del utspelar sig. Ön är obebodd och naturreservat. Snart syns också de snöklädda topparna på Korsika.
Det blir en snabb slörvindssegling hela dagen med stabil vindstyrka och -riktning. Vid 14-tiden vrider dock vinden och ökar till 12-14 m/s. Det blir på gränsen till plattläns och jag sätter en preventer för att förhindra en ofrivillig gipp. Det är lite obehagligt. Focken rullar jag in. Den gör ingen nytta längre. Farten pendlar mellan 7 och 9 knop.
Sydöstra Korsika
Vid fyratiden går jag in bland låga kulliga öar med långa sandstränder och klippor. Påminner lite om svensk skärgård. I bakgrunden dock skrämmande otillgängliga berg, som påminner om Mordor i Sagan om ringen. 16:30 går jag med hård akterlig vind in i den trånga hamnen i Porto Vecchio. Jag får en plats så att jag kan gå in med fören mot vinden. Tack! Tyvärr är det dock så trångt att när jag vänder båten fastnar rodret i en bottenlina tillhörig en förtöjd båt. Jag kommer dock loss direkt och hoppas att rodret inte blivit skadat. Två dagar med besvärliga förtöjningar. Det är jag inte van vid i ett hav där det för det mesta är vindstilla mornar och kvällar.