Jag har glömt att berätta att S-G steg av i Nieuwport, tog tåget till Amsterdam för vidare befordran med flyg till Stockholm. Det blev över två veckor tillsammans i vått och torrt. Nu är det lite ensamt, även för en ensamseglare.
2016 seglade jag till Medelhavet och kom fram till södra Spanien i augusti. Jag övervintrade i Cartagena och flög hem i mitten av december och tillbaka igen i slutet av januari. Vid nedseglingen fick jag hjälp av Sten-Göran Svedberg och min son Tobias under 4 veckor.
lördag 28 maj 2016
Bologne-Sur-Mer - Fecamp - Cherbourg, 2016-05-26 - 28
onsdag 25 maj 2016
Nieuwport - Bologne-Sur-Mer, Frankrike, 2016-05-23 - 26
Måndag kl 08:30 ringde jag på hos en tandläkare i Nieuwport, som var fullbokad två veckor framåt, men hade fått ett återbud på em. Reparationen, utan understöd av tandsköterska, gick på 800 kr, vilket är cirka halva priset jämfört med Sverige. Tandsköterskor har de inte råd med enligt tandläkaren.
Att ersätta den trasiga gasfjädern med en ny, gick inte alls så lätt och till slut blev jag tvungen att skjuta reparationen på framtiden. 50 % av tiden går åt till att leta reservdelar och reparera.
Seglingen mellan Nieuwport och Bologne-Sur-Mer blev rena propagandaseglingen, medström, halvvind och slör, skapligt väder, långa stunder farter över 10 knop (inkl ström). 8 poäng på den 10-gradiga skalan. För att det skulle ha blivit 10 poäng hade det krävts frånlandsvind. Med den aktuella vinden från N-NO blev det lite skvalpigt.
Hamnen i Bologne är inte min favorithamn. Skillnaden mellan hög- och lågvatten är 7 m och gör att det känns lite instängt när det är lågvatten. Läs här vad jag tyckte vid förra besöket. Här blir jag kvar en dag för att tvätta kläder.
Att ersätta den trasiga gasfjädern med en ny, gick inte alls så lätt och till slut blev jag tvungen att skjuta reparationen på framtiden. 50 % av tiden går åt till att leta reservdelar och reparera.
Seglingen mellan Nieuwport och Bologne-Sur-Mer blev rena propagandaseglingen, medström, halvvind och slör, skapligt väder, långa stunder farter över 10 knop (inkl ström). 8 poäng på den 10-gradiga skalan. För att det skulle ha blivit 10 poäng hade det krävts frånlandsvind. Med den aktuella vinden från N-NO blev det lite skvalpigt.
Hamnen i Bologne är inte min favorithamn. Skillnaden mellan hög- och lågvatten är 7 m och gör att det känns lite instängt när det är lågvatten. Läs här vad jag tyckte vid förra besöket. Här blir jag kvar en dag för att tvätta kläder.
söndag 22 maj 2016
Den Helder - Nieuwport, Belgien, 2016-05-21 - 22
Avfärd kl 09. Autopiloten fungerade inte! Katastrof. Jag hade gjort stora programuppdateringar dagen innan och det visade sig nu att alla kalibreringar hade försvunnit. Som tur var befann vi oss i lä och jag kunde göra tillräckligt många inställningar för att den skulle fungera igen och vi kunde andas ut. Autopiloten måste bara fungera, den används 90 % av tiden.
Det blev hård vind rätt emot, två rev i storen och revad fock. Efter två långa slag vred vinden och vi kunde segla bidevind mot Nieuwport. Så småningom dog vinden ut och det blev motorgång som vanligt. Vinden kom och gick, seglen upp och ner, motor på och av. På natten blixtrande det från mörka hotfulla moln vid horisonten och fullmånesken från andra hållet. Plötsliga vindkast med vindbyar på upp till 15 m/s och sedan lugnt igen. S-G sover och jag är ensam i sittbrunnen, Det kan kännas lite ensamt vid sådana tillfällen. S-G hade istället våldsamma skyfall på sin vakt.
När vi skulle passera farlederna in till Rotterdam fick vi besök av två lotsar, som undrade vart vi tänkte ta vägen. De hade ropat på oss på VHF-kanal 02 flera gånger. Vi befanns oss i ett trafikområde, där man skulle anropa lotsarna och begära tillåtelse att passera. Efter kommunikation via kanal 02, kom vi överens om att vi skulle styra 195 grader och uppmärksamt lyssna på kanal 02.
Som vanligt växlade strömmen riktning var sjätte timme, 6 timmar emot och 6 timmar med, osv. Det jämnar ut sig.
Vi anlände till Nieuwport kl 10 söndag 22 maj efter 26 timmars segling och 150 nm. Mulet och grått, men inget regn. En gasfjäder till en lucka i sittbrunnen hade gått sönder, men jag lyckade få tag i en ny omgående i en söndagsöppen båttillbehörsbutik.
Det är tredje gången jag är i Nieuwport. Läs här om mina intryck då.
Det blev hård vind rätt emot, två rev i storen och revad fock. Efter två långa slag vred vinden och vi kunde segla bidevind mot Nieuwport. Så småningom dog vinden ut och det blev motorgång som vanligt. Vinden kom och gick, seglen upp och ner, motor på och av. På natten blixtrande det från mörka hotfulla moln vid horisonten och fullmånesken från andra hållet. Plötsliga vindkast med vindbyar på upp till 15 m/s och sedan lugnt igen. S-G sover och jag är ensam i sittbrunnen, Det kan kännas lite ensamt vid sådana tillfällen. S-G hade istället våldsamma skyfall på sin vakt.
När vi skulle passera farlederna in till Rotterdam fick vi besök av två lotsar, som undrade vart vi tänkte ta vägen. De hade ropat på oss på VHF-kanal 02 flera gånger. Vi befanns oss i ett trafikområde, där man skulle anropa lotsarna och begära tillåtelse att passera. Efter kommunikation via kanal 02, kom vi överens om att vi skulle styra 195 grader och uppmärksamt lyssna på kanal 02.
Som vanligt växlade strömmen riktning var sjätte timme, 6 timmar emot och 6 timmar med, osv. Det jämnar ut sig.
Vi anlände till Nieuwport kl 10 söndag 22 maj efter 26 timmars segling och 150 nm. Mulet och grått, men inget regn. En gasfjäder till en lucka i sittbrunnen hade gått sönder, men jag lyckade få tag i en ny omgående i en söndagsöppen båttillbehörsbutik.
Det är tredje gången jag är i Nieuwport. Läs här om mina intryck då.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)