fredag 21 juli 2017

Sardinien, 2017-07-04 - 21


Jag har under den här perioden fortsatt att segla runt Sardinien, först söderut längs västsidan ner till Portoscuso, därefter norrut på samma sida igen, rundning av norra delen till La Maddalena för femte gången samt slutligen söderut på ostsidan till La Caletta, där jag befinner mig nu.

4 juli, Ankring O Capo Caccia - ankring Bosa
5 juli, Ankring Bosa - ankring O Capo Mannu
6 juli, Ankring O Capo Mannu - Portoscuso
7 juli, Portoscuso - ankring Portixeddu
8 juli, Ankring Portixeddu - ankring O Capo Mannu
9 juli, Ankring O Capo Mannu - ankring O Capo Caccia
10 juli, Ankring O Capo Caccia - Alghero
11 juli, Alghero - Ankring O Capo Caccia
12 juli, Ankring O Capo Caccia - ankring N Stintino
V Capo Mannu
13 juli, Ankring N Stintino - ankring V Palau
14 juli, Ankring V Palau - La Maddalena
15 juli, La Maddalena - ankring Cala di Volpe
16 juli, Ankring Cala di Volpe - ankring Golfo Aranci
17 juli, Ankring Golfo Aranci - ankring Isola Tavolara
18 juli,  Ankring Isola Tavolara - ankring V Capo Coda Cavallo
19 - 22 juli, Ankring V Capo Coda Cavallo - La Caletta
22 juli, troligen La Caletta - Arbatax
O = ost, V = väst

Portixeddu
Huvudsakligen har jag ankrat bortsett från fyra besök i marinor i Portoscuso, Alghero, La Maddalena och nu i La Caletta, se tabellen ovan. Vädret har varit huvudsakligen härligt, ständigt runt 30 grader, som mest upp mot 35. Kläder har varit obehövliga. Några rundturer i städer har inte varit möjliga i den här värmen utan den huvudsakliga aktiviteten har varit bad och att bara njuta.

T v 40 fot, t h >100 fot
Sardiniens västkust består av mjukt rundade berg, låglänta delar och en hel del sandstränder, även sanddyner. Alghero är Italiens tionde mest besökta stad och är populär bland svenska turister. Staden har en gammal fin stadskärna. I Alghero passade jag på att byta olja i motorn. La Caletta tillhör kommunen Posada och är känd för sina vita, 10 km långa sandstränder. På sommaren ökar invånarantalet från 1000 till 10000.

N om Stintino
Det har varit en del problem och hårda vindar. När jag angjorde Portoscuso i södra änden, blåste det hårt och jag blev anvisad att göra en längsmedförtöjning. Det var inga problem, men tyvärr var inte hjälpredan från marinan särskilt duktig. Han drog så hårt i linan i fören att en fender åkte upp och jag fick en liten reva i skrovsidan.

Blåsigt 13 juli på Asinarabukten
Seglingen den 13 juli blev tuff. Vinden ökade successivt under dagen och när jag passerade norra Sardinien för full stor blåste det mellan 14 och 16 m/s akterlig vind. Jag fick två ofrivilliga våldsamma gippar och trodde masten skull gå av när bommen träffade checkstay. Det gick dock bra, men en travare i storseglet gick sönder. Jag skulle naturligtvis ha revat storseglet, men jag har en tendens att vänta för länge.
Italiensk diskret arkitektur
För att städa upp i röran av linor och hämta andan gick jag in i en vik, som gav lite lä, och tog ner storseglet samt ankrade. Det gick dock inte att ligga kvar där, så jag fortsatte, nu enbart för focken. I närmaste tänkbara ankringsvik hade många båtar ankrat och det var trångt om plats. Viken gav sjölä men inte vindlä. När jag släppte i ankaret blåste det 16 m/s. Till en början såg det bra ut, men snart började båten dragga. Troligen var det sjögräs på botten. När jag fick upp ankaret hängde ett par byxor med tillhörande stövlar på ankaret. Det såg lite kusligt ut. Med båtshaken lyckades jag plocka bort det hela. Nu började det bli ont om tid om jag skulle hitta någon ankringsvik före mörkret. Att ankra bland ankrade båtar i mörker är inte tänkbart. Till slut hittade jag en vik och efter två försök verkade ankaret sitta fast. Morgonen därpå gick jag till marinan i La Maddalena. Det blåste fortfarande hårt, men man behandlas som ett stort fartyg av hamnkaptenerna i sina ribbåtar. De skjuter på i för och akter och kilar in ribbåten mellan båtarna för att man skall hamna rätt.

Det har också varit problem med tömningspumpen, som är kopplad till septitanken. Pumpen har stannat titt som tätt. Säkringen har utlöst. Till slut vägrade den helt och jag var tvungen att tömma stuvutrymmet, där pumpen sitter, demontera slangarna från pumpen, kolla att det inte var stopp i slangarna och slutligen också plocka isär pumpen. Det visade sig att någonting trasliknande hade fastnat i knivarna, som skall finfördela det, som pumpas från tanken. Orsaken till det här skall utredas.

Isola Tavolara
Isola Tavolara
La Caletta
Det har nu blåst hårt från syd i tre dagar, men imorgon 22 juli utlovas lätta nordliga och ostliga vindar. Den här hamnen, La Caletta, är inte så bra vid sydvindar. Visserligen ger den skapligt sjölä, men inget lä för sydvinden, just nu 14 m/s. Hamnavgiften är 500 kr/dygn så det svider. Lite plåster på såren får man om man kollar vad det kostar i den andra identiska marinan här, 850 kr. Jag blev rekommenderad av en båtägare, som har sin båt här, att välja just den här hamnen med tanke på priset.