fredag 20 maj 2016

Cuxhaven, Tyskland - Den Helder, Holland, 2016-05-18 - 20

Start från Cuxhaven vid 13-tiden på onsdagen i en lagom bidevind, medström och vackert väder. Efter några timmar blev vinden för svag och vi startade motorn. Det blev en rätt behaglig natt, tidvis med månljus, som lyste upp. Under natten mötte vi några segelbåtar, men väldigt få fartyg. Vi var särskilt glada att vi inte mötte några fiskebåtar. De är oberäkneliga och svåridentifierade och alla har inte AIS. På torsdagsförmiddagen fick vi vind, men tyvärr rent akterlig och för svag för att ge någon fart, så det blev fortsatt motorgång. Många nyfikna sälar tittade på oss när vi kom närmare kusten.
Den här gången hoppade vi över de Frisiska öarna och gick direkt till Den Helder, som är en holländsk marinbas. Jag var här i augusti, klicka här, om ni veta vad jag skrev då.
Väderleksrapporterna har visat på hård vind rätt emot vår fortsatta färdriktning, så vi stannar en natt till. Aktiviteterna här i Den Helder har begränsat sig till promenader för S-G och cykla och handla livsmedel för egen del.
Imorgon lördag fortsätter vi mot Nieuwport i Belgien. Visserligen är vinden rätt emot då också, men något svagare.

tisdag 17 maj 2016

Rendsburg - Cuxhaven 2016-05-17

Väderleksrapporten såg inte så bra ut. Det skulle fortfarande blåsa 10-12 m/s rätt emot när man kommer ut ur kanalen. Tillsammans med strömmen, som går emot vinden blir det otrevlig sjö. Vi startade i alla fall och hoppades att vinden skulle lägga sig tidigare än utlovat.
5 timmar tog kanalfärden och det var lika långtråkigt som de tidigare gångerna. Det här var femte gången. Det var kallt och det regnade tidvis. Slussningen i Brunnsbüttel gick galant. Vi var enda båt i slussen.
När vi kom ut på Elbe blåste det precis enligt väderleksrapporten. Som beräknat fick vi medström, dvs rätt emot vinden. Vi var tvungna att sänka farten genom vattnet till 4-5 knop i de branta och korta vågorna, men tack vare medströmmen kunde vi ändå göra 6-8 knop. 17:15 var vi framme i Cuxhaven. Här stannar vi till 13-tiden imorgon för att få så mycket medström som möjligt. Det ser ut att bli väldigt lite vind, så det blir nog motorgång. Troligen håller vi på i 1,5 dygn innan vi går in i hamn.
Jag har tappat ytterligare en plomb. Det går utför.

söndag 15 maj 2016

Nynäshamn - Öja - Karlskrona - Rendsburg 2016-05-07 - 17

Äntligen har vi kommit iväg efter cirka 2 veckors kämpande med en trasig ankarwinch. Det blev 3 tor-resor till Täby innan den äntligen fungerade. Förutom jag, finns Sten-Göran Svedberg (S-G) ombord. Planen är att han följer med till Holland.

Vi startade 7 maj. Vädret var strålande, varmt och soligt, men ingen vind. Det blev motorgång hela vägen väster om Öland ner till Ölands södra udde, där vi äntligen fick vind och kunde segla över Kalmarsund. För motor gick vi sedan skärgårdsleden in till Karlskrona, där vi kunde förtöja vid lunchtid den 9 maj.

Av olika anledningar blev vi kvar två dagar i Karlskrona.

Den 11 maj lämnade vi Karskrona och 37 timmar senare förtöjde vi i Rendsburg en bit in i Kielkanalen. Där har vi nu legat i tre dagar och troligen blir det ytterligare två dagar i väntan på att den hårda vinden skall lägga sig.

Fler detaljer hittar ni nedan i de kortfattade dagboksanteckningar jag gjort innan bloggen skapats.
Foton får vänta eftersom Internetuppkopplingen är för långsam.

2016-05-07
S-G anlände ca 13. Pangasiusfiléer med handrensade räkor och citronsås. Ett glas vin. Åke Ö hälsade på och vi drack kaffe med karlsbaderlängd. Avfärd ca 15 mot Öja Norrhamn. Hissade segel, revlinor lite fel. Upptäckte att vi glömt att fylla vatten och jag hade glömt min telefon någonstans. Öppnade fel kran när jag skulle tömma septitanken.  Svag vind rätt emot, varmt och sol. Retur till Nynäs tog ca 0,5 timme. Möttes av Malla och Elisabeth. Hittade telefonen i cykelväskan hemma. Ny avfärd, nu med fyllda vattentankar. Ankom Öja vid 19-tiden. Avgift 200 kr inkl el och torrdass. Soppa med smörgås.

2016-05-08
Start 04:00, gryning, lanternor på. S-G sover. Soluppgång, nästan vindstilla, höga slöjmoln. 
Motorgång. Gröt, ägg och smörgås 06:30. S-G vaknar omkring 07 och övertar vakten 08. I dvala en timme. Forsatt svaga vindar SO-O 3 m/s. Provar med segel någon timma. Fart ca 3-4 knop. Därefter motor igen. Lukt av diesel, hittade läckan, men gick inte att täta helt, nya packningar måste till. Läckan en konsekvens av mitt schabbel i höstas då motorn vattenfylldes. Lunch S-Gs Boeuf Bourguignon, delikat tillagad på ekologiskt, mörad Herefordkött från Australien. Vilka utsläpp vid frakten! Svamp, bacon, lök och vin (i grytan) ingick. Därtill ett glas vatten.

2016-05-09
Natten har varit lugn, men vi är ordentligt trötta. Det är svårt att somna på frivakten. S-G har fått tandvärk i en tand, som han tror behöver rotfyllas. Han har fått smärtstillande tabletter ur skeppsapoteket. Vinden, den lilla, som finns, har under natten vänt och är nu nordlig 5-6 m/s. Det är plattläns, så vi går fortfarande för motor. Efter rundningen av Ölands sa udde, bör vi kunna sätta segel och slöra mot Simrishamn, där jag kan få tag på packningar och S-G en tandläkare. Vi behöver också mjölk, bröd och diesel. Det ser ut att bli en vacker, solig dag igen.
Äntligen kunde vi sätta segel vid seglingen över Kalmarsund till farleden in till Karlskrona, som börjar i Torhamn. S-G hade kontaktat tandläkare och fått en tid på em. Jag planerade att försöka få stopp på dieselläckan. Efter att ha fyllt diesel, gick vi till kommunens gästhamn vid motorvägen. Värmen är chockartad, 28 grader i skuggan.
Det gick bra att få tag på brickor för att täta läckaget, däremot blev det inte alls tätt, tvärtom det sprutade ut diesel. Verkstaden, MMG, som sålt brickorna, var väldigt serviceinriktade, skickade en man direkt, som, fixade läckan. Toppen! Det behövdes 2 brickor eftersom skruven tog i botten.
Vi upptäckte också att focken hade monterats felvänt så att UV-skyddet kom på fel sida. Ner och upp med seglet och rulla åt rätt håll.
S-Gs tand blev urborrad och provisoriskt rotfylld. Efter att bedövningen släppt har värken fortsatt och S-G är verkligen inte i form. Han har ingen matlust. Helst vill han stanna en dag till om inte värken ger med sig.
Dagen slutade med att jag tappade en stor del av en tand. Nytt tandläkarbesök imorgon.

2016-05-10
På morgonen flyttade vi båten från morvägshamnen (kommunens gästhamn inne i centrum) till KSSSs trevliga hamn på Dragsö.
Solig och fin dag. På fm besök hos tandläkaren och lagning av tanden för 1800 kr. S-Gs tand kostade 1500 kr.
Lunch på fiskrestaurang på Saltö, stekt strömming. Gott. S-G promenerade i  stan och jag cyklade och köpte kaffebröd och sedan tillbaka till båten för en löprunda och bastu. Bastun hade renoverats sedan jag var där sist. Mycket fin.
S-G har fortfarande ont i tanden och är svullen men Iprentabletterna ger bättre lindring än tidigare.
På kvällen uppgraderade jag programvaran i GPS:en. Trassel, men efter två försök fungerade den igen.

2016-05-11 - 12
Jag startade 04:30. S-G fick sova vidare. Först svag vind och för motor. Efter någon timma tilltagande slörvind från NO. Snabb segling med surfar upp emot 15 knop. Skvalpig sjö och senare stora vågor krävde manuell styrning. Oroande att inte autopiloten klarar detta på ett bra sätt. Kan gårdagens uppdatering ha påverkat. Fram emot em var vi tvungna att ta två rev i storen. Det ville sig inte bättre än att linan till första revet drogs ur bommen. Ett block, som ingick i preventern, som hindra bommen att gippa, var på väg att gå sönder. Jag upptäckte dock felet av en slump och kunde montera två andra block innan något hann hända.
Jobbig natt med passage av den hårt trafikerade farleden mot Kiel. Fram emot morgonen passerade vi Fehmarn och lyckades ta oss in i ett avspärrat skjutområde men avvisades av ett kustbevakningsfartyg. Det blev en lång omväg för att ta oss runt området.
Vid 14-tiden 12 maj anlände vi till kanalslussen i Kiel och lyckades, i motsats till förra året, på ett felfritt sätt kommunicera med slussvakten och tyda signalerna. Efter en timma hade vi passerat slussen och slapp dessutom betala eftersom de vertikala stegarna, infällda i slussväggarna, ansågs för farliga att använda. Vad hade hänt? Antagligen en olycka.
Vi stannade över natten i Rendsburg, som ligger 18 nm in i kanalen. Hela seglingen från Karlskrona till Rendsburg tog 37 timmar och var ca 235 nm lång.
Den hårda vinden och den grova, oroliga sjön gjorde att det i stort sett var omöjligt att sova, så vi har blivit mycket trötta. Vädret har varit kallt men soligt.
Middag med tysk grillkorv.

2016-05-13
Trassel med regionspärr av kreditkort. Hade glömt bort att häva spärren. Till slut fick vi till en Internetförbindelse så att jag kunde logga in på min bank och häva spärren.
Cykeltur i bokskog längs Kielkanalen. Soligt och varmt väder. Försökte äta lunch på restaurang, men de krävde kontanter. Några € hade jag. De räckte till soppa och mineralvatten. Efter att jag återvänt till Rendsburg kunde jag få ut kontanter och kunde köpa färsk sparris, som jag kokade och åt med hollandaisesås. Gott! S-G hade valt en längre cykeltur och missade denna sparrisupplevelse.

2016-05-14
Fortsatt blåsigt på Nordsjön gör att vi stannar minst ett dygn till i Rendsburg. Även i Rendsburg är det blåsigt och kallt med regnskurar.,
Dagens stora aktivitet är att försöka återmontera revlinan, som vi av misstag dragit ur bommen. Det tar oss nästan 5 timmar att genomföra den komplicerade monteringen. Linan går via 2 block inne i bommen, varav ett sitter på en vagn, som är rörlig längs bommens insida. Vi lyckas få in två draglinor m h a en av de långa lattorna, som tillhör storsegelkapellet. Det visar sig så småningom att draglinorna hamnat på fel sida om en vagn, som tillhör bomuthalet och linan har dessutom kilat fast sig i vagnen. Trassel, trassel, men till slut lyckas vi och känner oss ganska nöjda.
Hamnavgiften i Rendsburg är 12 € inkl el. Dusch kostar 0,5 €.

2016-05-15
Blåsigt, kallt, regnskurar och däremellan sol. Jag har sprungit i skogen och jobbat med bloggen S-G skulle cykla till en flyguppvisning, men fick ge upp p g a regnskurar och en dålig cykel.


2016-05-16
Jag ägnade mig åt löpning i bokskogen och S-G cyklade utefter kanalen till en fiskrestaurang, där han åt fisk och drack ett glas vitt vin. Således inga dramatiska händelser. Imorgon startar vi mot Cuxhaven.