måndag 18 juni 2018

Le Havre - Dieppe - Boulogne-Sur-Mer - Nieuwpoort - Den Helder - Vlieland, 2018-06-07 - 18

7 juni Le Havre – Dieppe


Marknad i Boulogne
Startade vid 10-tiden med att fylla diesel. 18 grader, disigt, vindstilla, svag medström. Många fritidsfiskare och fiskenät att hålla koll på. Så småningom vindökning till 5 m/s rätt emot. Vid 1-tiden dimma, som blir tät vid 3-tiden. Passerade nära segelbåt med AIS. Håller mig nära kusten på grunt vatten. Sikten är obefintlig. Medströmmen ökar successivt till 3 knop, max fart blir 9 knop. Plötsligt kraftiga signaler och en kustbevakningsbåt passerar nära mig. Vi vinkar till varandra. Två skeppare, som har koll!? AIS slutar visa andra båtar än de, som är väldigt nära. Dimman står sig ända in till marinan i Dieppe. Jag anropar Dieppes hamn och får tillåtelse att gå in efter en stor fiskebåt. Möte med en fiskebåt på väg ut höjer stressnivån ytterligare. Ingen svarar när jag anropar marinan på kanal 9. Det är inga problem att hitta en ledig plats och jag får hjälp av en annan båtägare att förtöja. När förtöjningen är klar försvinner plötsligt dimman och solen börjar skina. Temperaturen stiger till 20 grader och min stressnivå sjunker. Jag skjuter upp felsökningen av AIS-problemet till morgondagen.
Boulogne

8 juni

Ersatte ytterligare en antennkontakt. Det ser nu ut som om det fungerar normalt igen, men jag misstänker att kontakten, som ansluter antennkabeln till antennen i masttoppen inte heller är i så bra skick.
Dieppe är verkligen en trevlig stad, se beskrivningar från tidigare besök. Tät dimma på morgonen, som lättade först sent på eftermiddagen då det blev soligt och varmt.

9 juni Dieppe - Boulogne


Barn och vuxna leker på stranden
Boulogne
Avgång 03:30. Klart, 13 grader, vind NO 5 m/s rätt emot, vågor ca 1 m också rätt emot, motorgång. Vågor och vind bromsar farten ca 0,5 knop. Efter en timma medström ca 1 knop. Jag följer kusten för att undvika problem om det blir dimma igen. Det blir några nm längre, men känns lugnare eftersom det är färre båtar nära kusten. Jag hoppas också på sjö- och vindlä när kusten svänger norrut. Vid 5-tiden ljusnar det och solen skall gå upp 05:45. Det blir ingen vacker soluppgång. Istället blir allt trist grått, himmel och hav blir ett. Sikten är godtagbar, dock mindre än 2,5 nm, som är avståndet till kusten, som inte syns längre. Jag ser ljusen från ett ankrat fartyg, annars inget, jo, fisknätsflaggor har börjat dyka upp. Undrar hur många jag körde på i mörkret? Vid 12-tiden är jag framme i Boulogne. Det blev en bra resa med medström hela vägen. Förtöjningen gick bra och hamnavgiften är rimlig, 240 kr/dygn.

13 juni Boulogne - Nieuwpoort, Belgien


Ödla i Boulogne
Jag blev kvar 3 dagar i Boulogne i avvaktan på bättre väder. Marinan i Boulogne är som marina betraktad mycket bra, men omgivningarna med stora hyreshus och de, pga tidvattenskillnaderna höga kajerna i marinan, gör den mindre trivsam. Staden är väldigt backig och saknar trevliga kvarter i anslutning till hamnen. En bit upp i staden ligger de gamla stadsdelarna innanför imponerande murar.

Boulogne
Den 13 juni kl 08 var det dags att fortsätta att åka med strömmen, seglen satta och motorn igång. Från Boulogne upp till udden Cap Griz-Nez är det låglänt kust med kalkstensklippor och innanför gröna ängar. Efter udden blir det mer långa sandstränder och delvis en ganska trist kuststräcka med stora industriområden.
Vid halvfemtiden var jag framme i Nieuwpoort, den, enligt min mening, finaste hamnen i Belgien. Det finns flera stora marinor en bit in i floden/kanalen. Nieuwpoort består av en modern, mindre trevlig stadsdel ute vid havet och en mycket gammal, vacker stadsdel en bit in i kanalen.

15 juni Nieuwpoort - Den Helder, Holland


Kusten norr om Boulogne
Det blev en vilodag i Nieuwpoort. Den 15 juni startade jag 10:30 med siktet inställt på Den Helder. Normalt skulle jag ha gått till Scheveningen (Den Haag) i Holland, men hamnen var avstängd pga att Volvo Ocean Race skulle avslutas där. Det var alltså tvunget att göra en nattsegling för att klara av de 140 nm till Den Helder. På den här sträckan passerar man Rotterdam med ett stort trafikreglerat område, som man inte kan passera utan att kontakta hamnen. Förra gången jag passerade här missade jag det och en lotsbåt kom farande och talade om att jag måste både kontakta och lyssna på vissa VHF-kanaler. Den här gången tänkte jag göra rätt och korsa på det rekommenderade området nära hamnen och helst i dagsljus. Redan vid halvåttatiden började jag närma mig hamnen, således fortfarande dagsljus. Då slog dimman till! Tack och lov lättade den när jag kom närmare och via VHF fick jag klartecken att fortsätta på samma kurs och med samma fart, trots att ett passagerarfartyg var på väg ut och skulle komma obehagligt nära. Allt gick bra och jag kunde slappna av och fortsätta in i natten. Eftersom den tidigare medströmmen vänt till motström gick jag in på grundare vatten och följde kusten norrut. Vid halvfyratiden på natten passerade jag Ijmuiden. Här går man in om man skall besöka Amsterdam.
Industriområde nära Dunkerque
Klockan åtta på morgonen 16 juni kunde jag gå in i marinbasen Den Helder. Strömmarna på väg in var mycket kraftiga och farten närmade sig stundtals 11 knop. I den Helder finns en bra, trivsam marina, som ligger inom avspärrat, militärt område. Efter varje gång man lämnat området till fots eller på cykel och skall in igen måste man legitimera sig. Den trivsamma cykelstaden Den Helder ligger några km från hamnen. Alla cykelleder, och det är många, är tvåfiliga.

17 juni Den Helder - Vlieland

Efter att ha sovit ordentligt en natt efter den uttröttande nattseglingen tänkte jag göra en ny nattsegling med sikte på tyska ostfrisiska ön Norderney. För att få så mycket medström som möjligt startade jag först vid fyratiden på eftermiddagen. Vädret var kyligt men soligt och fina halvvindar på 8–10 m/s. De första 4 nm blev blöta innan jag kunde falla av norrut. Första sträckan är en väldigt grund led, inte helt tydligt utmärkt. Det blev lite nervöst när jag med 8 knop passerade djup på enbart 3 m. Även om det är sandbotten blir nog smällen rätt hård, särskilt om man fastnar och åker upp och ner i vågorna.
Efter att ha varit nere vid navigationsbordet en kort stund och kom upp fick jag en chock. Ca 50 m framför mig fanns ett enormt svart rör, som spärrade vägen. Jag kastade mig över rodret och lyckades göra en 90-graderssväng och undvek en kollision. Röret var antagligen någon form av ledning från någon oljeplattform. Vid röret, som var cirka 50 m långt, satt en röd boj och längre ut kunde jag se ett sjömärke, som inte fanns på mitt sjökort från 2016. Hade jag stannat nere 1 minut längre hade kollisionen varit ett faktum och hade jag, som jag först planerat, startat på morgonen i mörker, hade det sannolikt också blivit en kollision.
Händelsen med röret blev lite för mycket. Redan efter 30 nm kände jag att det skulle bli jobbigt med en till nattsegling och jag gick in till Vlieland. Det blev i alla fall en riktig segling med segel. När jag skriver det här är det måndag 18 juni. Imorgon försöker jag gå 89 nm till Norderney i dagsljus.