lördag 30 juli 2016

Porto - Figueira Da Foz - Nazaré - Oreira, Lissabon - Sesimbra - Sines, 2016-07-20 - 30

Det varma, soliga, vindfattiga vädret har fortsatt. Någon morgon har vi haft dimma några timmar. Kusten är låglänt med oändliga sandstränder. Närmare Cascaix och Lissabon börjar berg och branta klippor dyka upp. Den första hamnen efter Porto, Figueira Da Foz, ligger en bit in i floden Rio Mondego. Staden är en badort och den del, som gränsar mot stranden domineras av turister. I Figueira Da Foz provade vi på bacalhau, varianten Bacalhau à brás. Bacalhau är Portugals nationalrätt, gjord på torkad torsk. Rätten sägs kunna tillagas på lika många sätt som det finns dagar på året. Vår variant smakade inte illa, den smakade ingenting.

Coimbra, universitetet
Coimbra
Besöker man Figueira Da Foz, skall man åka till Coimbra, tidigare huvudstad i Portugal mellan 1139 och 1260. Den har ett viktigt arkeologiskt område med ruiner som dateras tillbaka till när staden var en romersk stad under namnet Aeminium. Coimbra utvecklades till ett viktigt kulturellt centrum, mycket tack vare universitet, som grundades 1290. Det är ett av de äldsta i Europa och lockar studenter från hela världen (Wikipedia). Delar av universitetet är klassat som världsarv av UNESCO. Alltså lastade vi cyklarna på tåget och åkte de 5 milen till Coimbra. Där klättrade vi med cyklarna uppför de branta backarna och tittade bl a på universitetet, drack kaffe och tittade på utsikten och bromsade oss sedan ner till floden, klättrade upp på andra sidan och tittade på ett gammalt kloster. Det är tufft att vara turist.

Fikapaus i Coimbra
Mellan Figueira Da Foz och Nazaré hade vi bra vind och kunde äntligen segla. Även vågorna gick höga och Tobias var imponerad.
Nazaré domineras fullständigt av turister, bilar och bilparkeringar. Utefter gatan, som gick längs stranden ringlade ständigt en obruten kö av bilar. I rättvisans namn skall kanske sägas att i de trånga gränderna innaför stranden fanns inga bilar eftersom gränderna var för trånga. En morgon tog jag en spårvagn upp till en bergstopp för att ta mig ner till en fyr. Utanför den här fyren slog en surfare ett värlsrekord 2013 när han surfade i en 30 m hög våg, titta här. Anledningen till att det kan bli så höga vågor just utanför Nazaré är topografin på havsbotten.
Coimbra, universitetet
Tidig morgon i Nazaré
Nazaré
Oreiras
Lissabon
Lång cykeltur till Lissabon
Tobias flyttar en Chris Craft i Oreiras
Den 25 juli gick vi från Nazaré till Oreiras, som ligger mitt emellan Cascais och Lissabon. Vi hade planerat för att titta både på Cascais och Lissabon. Så blev det inte. Cyklarna skulle vi ta på tåget in till Lissabon. När vi var på väg till stationen ändrade vi oss och cyklade hela vägen in. Det var långt och cykelvägar saknades den största delen av sträckan. När vi kom fram var det dags för lunch och den blev lyckad med ost, oliver, stekta bläckfiskar och portugisiskt vitt vin. Den här dagen var också den varmaste hittills, över 30 grader (nästan som i Sverige), så det slutade med att vi uttröttade tog tåget hem till båten. Det blev 2,5 dagar i Oreiras. Vi gjorde några kortare cykelturer runt Oreiras. Vi handlade mat och Tobias tappade sina dyrbara glasögon i butiken. Trots idoga försök av oss och butikspersonalen gick de inte att hitta. Dan därpå gick vi dit igen och fick tipset att fråga i ett väktarkontor, och tro det eller ej, men där fanns glasögonen inlämnade av någon ärlig person. Lyckan var total. Tobias flög hem från Lissabon den 28 juli på eftermiddagen och jag gick en kort sträcka till Sesimbra. Efter att ha haft sällskap blir det lite ensamt.

För ovanlighetens skull blev det en fin segling till Sesimbra. När jag rundat udden strax för Sesimbra möttes jag av härliga barrskogsdofter. Det var varmt, soligt, vattnet var blått och jag stannade till och badade innan jag gick in i hamnen. Staden har en stor fiskehamn, många badturister, mycket biltrafik och inga cykelvägar.
God lunch i Lissabon

Nu befinner jag mig i Sines och även hit kunde jag segla en stor del av dagen. Sines kommer jag att minnas därför att här pågår en mycket högljudd och hela natten lång musikfestival. Jag gruvar mig för kommande natt. Besökarna på festivalen övernattar bl a på stranden och i parkerna och de ser ut som hippies från 60-talet. Är det modernt att vara hippie igen?
Ståplatsstrand i Oreiras
Sines har, liksom de flesta städer i Portugal och Spanien, en rik historia. Här finns en länk för de intressserade. I modern tid är det badturism och petrokemisk industri, som dominerar. Blåser det från fel håll känner man en obehaglig lukt av olja.

Det är en sak jag har undrat över ett tag. Det är högsäsongpriser i gästhamnarna (även om det inte är oskäligt dyrt). Det underliga är att det alltid finns gott om plats och sällan är mer än ett 10-tal besöksbåtar i hamnarna. I en hamn sade hamnkaptenen att de flesta båtarna redan hade passerat och i nästa hamn sade hamnkaptenen att den riktiga högsäsongen är i augusti och september. Hemma i lilla Nynäshamn har vi en jättelik gästhamn, som den här tiden på året är fylld med kanske 150 båtar. Det är lite svårt att förstå sydeuropas definition av högsäsong, men det kanske klarnar när jag kommer in i Medelhavet.

Sines och Sesimbra är de enda hamnarna mellan Lissabon och Portugals sydkust. Imorgon är jag därför tvungen att komma iväg tidigt för att klara av ca 75 nm till Lagos.

1. Håller med om att den torkade fisken är överreklamerad. Föredra vår lutfisk. mycket kultur är det, kul. Fina bilder.
    När vi var i Finnhamn förra veckan var det säker mer än 150 båtar i vikarna, det är skillnad.
    Ha det fortsatt gött där nere

2. Mycket roligt att se far och son uppleva sådana fina historiska platser tillsammans.
    Jag tittar just på Marinetraffic och ser att du siktar att runda Sagres och vidare till Lagos.
    Motorgång ?

1. Nej, idag är det segling, som gäller, hård slör. Har haft 2 (del)finbesök, först 1 par sedan 2 par. De är duktiga att simma och verkar ha kul med varandra och båten.

3. Roligt att du får segla lite som omväxling. Vinden är fri, som jag brukar säga.. Igår kväll var det en film där Robert Redford var ensamseglare på de stora haven. Gick inte så bra för honom, men han verkade inte ha lika bra båt som du å han var inte särskilt noggrant förberedd heller verkade det som. Ingen grabbag t.ex.

Beträffande antalet gästbåtar så är det väl så att vi här i Norden har otroligt mycke båtar. Särskilt med tanke på vårt klimat. Nästan alla med stort intresse kan skaffa sig en båt (Yrvind t.ex.) å ankra gratis i nån vik. I andra länder å spec. Portugal å Spanien är det en sysselsättning för de rika i dyra marinor. Klart slut fr. N Kärrdal.

4. Framme i Lagos ser jag. Tackolov inte Lagos i Nigeria.. Det verkar vara en väldigt skyddad hamn där du ligger nu. Är det trångt där då?

Tänkte på andra anledningar till att det inte är så mycket gästbåtar ute.. Atlantkusten lockar nog inte familjeseglarna. Lite tuffare än Sthlms skärgård. Dom har ingen båtklubbstradition å att vara ute med familjen hela semestern i en folkbåt el. Vega. Lägga till i naturhamnar å äta burkmat. Dillkött å Bullens pilsnerkorv. Det ligger nog ganska långt från deras drömsemester!

Utan att ha statistiken framför mig tror jag att det finns mer fritidsbåtar i Sverige än i nästan något annat land. Har ens Storbritanniens stora befolkning fler beboeliga segelbåtar? Portugal å norra Spanien knappast.. Tyskarna å holländarna föredrar nog oxå Sverige framför Portugal å Spanien.

Sen kan det nog oxå vara så att deras semester oftast är i augusti.

1. Tyvärr ser man inte många folkjbåtar eller vegor på fjärdarna i mellanskärgårn. Många 35 - 45 fotate är det. Vi är ofta minsta båt. Däremot är det rätt många 26 - 32 fots mororbåtar som är ute och kör bil, tror de.
      Men skönt är det ändå, mkt bad

5. Kommer det någon liten film i det fall du får bra internetuppkoppling i någon hamn.
    Jag ringde och pratade med Tobias i går och han mycket nöjd med resan och imponerad av " farsans " seglingskunskaper. Han skall redigera sina GoPro filmer och lovade mig några snuttar.

6. God morgon, så det blev en (hoppas jag) lyckad nattsegling om ais visar rätt. Grattis. Nu gäller ES ett tag för dig. Hur går det med värmen? Hoppas du kan turista i denna historiska stad Cadiz