torsdag 25 maj 2017

Porto Vecchio - Isola La Maddalena, Sardinien - Bonifacio, Korsika, 2017-05-17 - 26

Porto Vecchio centrum
Det blev 5 dagar i Porto Vecchio (280 kr/dygn). Centrum på staden ligger uppe på en höjd avskilt från hamnen med restauranger och hotell. Både hamnen och centrum ser trevliga ut, men är inte märkvärdiga på något sätt (min uppfattning). Ett gammalt kastell finns naturligtvis.  Det finns en sandstrand nära hamnen men eftersom staden ligger långt in i en vik är vattnet inte speciellt tilltalande. Stort köpcentrum inklusive byggmarknad, stor matbutik (Leclerc), typ ICA Maxi, ligger cirka 1 km från hamnen. Här finns också en båttillbehörsbutik. Bageri finns i hamnen. I Frankrike öppnar bagerierna 07:00 alla dagar i veckan. En normalbaguette kostar ca 10 kr överallt. Således väl sörjt för det väsentligaste. I hamnen finns också en ganska omfattande verksamhet med uthyrning av både segel- och motorbåtar samt utflyktsbåtar.
Porto Vecchio centrum
Biltrafiken är intensiv och det finns inte tillstymmelse till cykelbanor. Sopsortering är en obefintlig verksamhet.

Porto Vecchio hamnen
Jag hade upptäckt att bommen och kicken börjat hoppa i sina fästen i masten. Några brickor verkade ha försvunnit. Båttillbehörsbutiken visade sig vara välsorterad och hade rätt dimension på både rostfria brickor och nylonbrickor. Det tog flera timmar att få dit brickorna. Både bom och kick måste demonteras.

21 maj

Jag går jag nu mot norra Sardinien. Kl är 09:30. Solen skiner, 21 grader luften, 16 i vattnet och en svag sydlig vind rätt emot, således motorgång. Jag har passerat några små klippiga, ogästvänliga öar. De ser inte trevliga ut. I en vindstilla bukt slog jag av motorn och lät båten driva medan jag intog mitt kaffe med baguette. 
La Maddalena
Kristallklart vatten
Ankring för lunch i vik med sandstrand och kristallklart vatten, draggade, blåste hårt även inne i viken. Fortsatte längre söderut mellan öarna och förtöjde till slut i marina Di Cala Mangiavolpe på Isola La Maddalena. Kristallklart vatten i hamnen. Bra mottagande av två hamnansvariga killar i en gummibåt. De visste precis vad de skulle göra.

22 - 23 maj

La Maddalena
La Maddalena
Staden La Maddalena har samma trivsamma utseende som flera andra städer i den här regionen, dvs öarna Korsika, Sardinien, Elba och Giglio, som jag har besökt. Husen är mänskligt höga, alla tak har rött taktegel och hotellen märks inte alls. Gatorna är smala och mysiga. Till det mindre mysiga hör höga restaurangpriser, avsaknad av cykelvägar och intensiv biltrafik. Jag gjorde i alla fall två längre (min uppfattning) cykelturer, den ena med en rejäl bergsetapp. Naturen utanför staden domineras av buskar och kaktus.
Sommarstuga på Sardinien
Det turkosa, kristallklara vattnet i marinan ser så inbjudande ut att jag badar vid två tillfällen från båten. Temperaturen har stigit till 18 grader.
Hamnavgiften är överkomlig, 250 kr/dygn, dock måste man betala för toalett och dusch.

La Maddalena




La Maddalena





La Maddalena








24 - 26 maj

Hamnen och kastellet i Bonifacio
Bonifacio
24 maj går jag för motor 17 nm till Bonifacio på Korsikas sydspets. När jag kommer närmare ser jag staden uppe på klippan. Husen är byggda på klippor, som lutar ut över havet. Det ser osannolikt ut. Hur har de kunnat bygga på det viset? Är de inte rädda varje dag att husen skall rasa ner i havet? Uppe på klippan finns naturligtvis också ett kastell, som började byggas på slutet av 1100-talet. 1768 blev Korsika och Bonifacio franskt i och med freden i Versailles. Hamnen ligger inne i en djup, väl skyddad vik. Hamnpromenaden är kantad av restauranger på sedvanligt sätt. Längst in i hamnen ligger 20 utflyktsbåtar på rad och de kommer och går oavbrutet. Väldigt många turister är i rörelse. Marinan är inte fullbelagd med besöksbåtar, men det syns att högsäsongen närmar sig. Hamnavgift 370 kr/dygn inkl allt.
Hamnen Bonifacio
Jag promenerar upp till staden på klippan. Utsikten är magnifik. Själva staden ser ut som andra franska och italienska turiststäder, mysig med trånga gränder och massor av restauranger, glassbarer, kläd- och souvenirbutiker. Ett riktigt turistghetto!


1 kommentar:

  1. Fina bilder verkar vara ett område som skulle passa oss. Alltid lika roligt att följa din blogspot. Otur
    bara att det inte är cykelvänligt

    SvaraRadera