torsdag 5 juli 2018

Vlieland - Norderey - Cuxhaven - Rendsburg - Laboe - Gedser - Klintholm - Ystad - Åhus - Karlskrona, 2018-06-19 - 07-05

19 juni Vlieland – Norderey
Start 05:00, ank vid 18-tiden.

Kraftig medström ut, samtidigt hård vind emot, seglen satta. Jag följer inte den utmärkta leden utan genar över ett grunt område. Det skall vara tillräckligt djupt, men det blir ändå nervöst när ekolod visar djupsiffror under 4 m. Det går bra och jag kan nu falla av mot nordost och får fin undanvindssegling. Leden in till Norderney går över grunda sandbankar och har dessutom ändrats sedan jag var här sist. Principen är dock densamma, gå mot röda prickar. När jag kommer nära ön möter kraftig motström och det blir gropigt. För att komma in till marinan går man in i en kanal. Jag hittar en plats i ett hörn och gör en längsmedförtöjning. Tyvärr tänker jag inte på hur jag skall komma ut när vinden trycker mig mot bryggan.

Hamnen är väl skyddad och ön är ett paradis för cykelturister. Det blir dock ingen cykling för min del den här gången.

20 juni Norderey – Cuxhaven
Start 06:30, ank 17:00

Cuxhaven
Jag kan omöjligt ta mig ut från min plats utan hjälp. Hjälp anländer och med ett spring (lina från fören och fäst vid bryggan några m akterut), en fender mellan fören och bryggan, växeln i läge framåt, rodret i läge för sväng åt styrbord, gaspådrag och båtens akter går ut från bryggan. I det läget byte till backläge, gaspådrag och vinka tack till de hjälpsamma båtgrannarna. Det löste sig fint till slut. Innan jag hade stuvat alla 8 fendrar och 4 förtöjningslinor hade klockan blivit 07:30.

Hamnkaptenen hade rekommenderat start 09:00. Hade jag väntat till dess hade jag missat den starka strömmen in till Cuxhaven. Det blev en fin segling efter att jag först tagit mig för motor ut på djupt vatten via de röda prickarna. Mitt på dagen avtog vinden och det var dags att ta ner seglen. Med måttligt gaspådrag på motorn och en medström på 2-4 knop kunde jag snabbt ta mig in i Elbe.

Marinan hade många besökare men jag hittade en ledig plats längst in på bryggan.
Jag blev kvar 4 dagar i Rendsburg i avvaktan på att vinden skulle avta. Trist, kallt och blåsigt väder. Cuxhaven är i alla fall en mycket trevlig stad, som jag nu besökte för sjunde gången. En cykelverkstad justerade skivbromsarna fram och korrigerade styret, som stått snett.

24 juni Cuxhaven – Rendsburg
Start 06:15, ank 15:30

Trist väder men måttlig vind och bra medström till Brunsbuttel. Anropade slussen på VHF enligt reglementet och begärde tillåtelse att gå in i slussen. Som vanligt förstod jag inte så mycket av svaret, men det brukar lösa sig ändå. En lotsbåt såg ut att vänta på slussning så jag hängde på honom och efter en halvtimme kunde jag förtöja i slussen. Det är alltid en osäkerhet om vilken sida man skall förtöja på. Säkrast är att förbereda linor och fendrar på båda sidorna. Kanalens nivå är lägre än havets, men skillnaden är inte stor, så några strömmar inne i slussen behöver man inte oroa sig för.

Färden till Rendsburg, som ligger 35 nm in i kanalen, är långtråkig, men man måste hela tiden vara i sittbrunnen och justera autopiloten, väja för mötande och upphinnande båtar. Maxfarten är 8 knop i kanalen. Det betyder att ett upphinnande stort fartyg tar en evinnerlig tid på sig att passera, eftersom jag går med 6,5 knop. Vid 10-tiden hade jag passerat slussen och sedan tog det 5,5 timmar fram till Rendsburg, där jag förtöjde i en liten klubbhamn i natursköna omgivningar. Ingen biltrafik, bara fågelkvitter och vacker bokskog.

Rendsburg är en vacker stad men något besök i centrum blev det inte.
Istället monterade jag en repfender på vardera sidan av båten som skydd mot stolparna, som man förtöjer aktern vid i tyska marinor och även i svenska marinor i södra Sverige.

26 juni Rendsburg - Laboe
Start 05:00, ank 10:30
Tid i slussen från 08:15 till 10:00

Från Rendsburg till slussen i Kiel är det 18 nm och det tar ca 3 timmar. Innan slussen finns numera en flytbrygga med en betalningsautomat där man erlägger slussavgiften på 180 kr. Tidigare betalade man inne i slussen och måste då klättra på en stege i slussväggen för att komma till kontoret där avgiften skulle erläggas. Troligen inträffade någon olycka under klättringen på stegen och när vi gick åt andra hållet 2016 hade stegklättringen stoppats och det kostade då ingenting.

Laboe
Från början hade jag tänkt gå till Heiligenhafen, men beslöt att i stället gå till Laboe, där man förtöjer vid flytbryggor och slipper stolparna. Det hade nu blivit riktigt vackert och varmt sommarväder för första gången sedan jag startade hemseglingen i början av april. Laboe är en badort med en vacker vit sandstrand, trevlig hamn med gamla båtar och många turister. Det är som att komma till franska Rivieran.

27 juni Laboe – Gedser
Start 05:30, ank 17:00

Solig norgon, 13 grader, vindstilla, efter hand mulnande, vid 9-tiden 18 grader. Motorgång. Möte med två fiskebåtar. Vid 9-tiden börjar det blåsa rätt emot 4 m/s. Jag går österut och passerar mellan Fehmarn och fastlandet och sedan nordost mot Gedser. Man korsar då den hårt trafikerade farleden in mot Kiel och Kielkanalen. Jag lyckas passera farleden utan att komma på kollisionskurs med något större fartyg.

Klintholm
Marinan i Gedser är mycket rofylld och ligger i ett naturskyddsområde avskilt från färjeterminalen. Jag börjar med att tanka. Efter tankningen knackar jag på en tysk båt för att få hjälp med förtöjning. Vad jag inte vet är att fotbollsmatchen mellan Tyskland och Sydkorea pågår. Det tar en stund innan frun kommer upp och hjälper mig. Hennes man kommer aldrig upp. Till råga på allt tyskt fotbollselände vinner Sverige just då mot Mexiko.

Gedser verkar vara en ort på utdöende. Färjetrafiken har i stort sett upphört efter att Danmark fått bro- och tunnelförbindelser med Tyskland. Jag ser bara 2 färjor vid mitt besök. Det finns en matbutik och ett kafé i det lilla centrumet.

28 juni Gedser – Klintholm
Avg 10:30, ank 18:00

På väg mot Möns klint
Marinan i Klintholm är nästan fullbelagd, men jag hittar en plats och får hjälp att förtöja. Klintholm är en liten dansk, idyllisk ort med en fiskehamn, semesterbostäder och den stora marinan. Åtminstone 7 gånger har jag gästat Klintholm. Det är är en hamn de flesta båtar på väg norrut eller söderut besöker, men sällan stannar mer än en natt. På kvällen blir det i stort sett fullt och på morgonen töms marinan. Det finns en matbutik. Priserna är höga. 1 dansk krona kostar 1,40 svenska kronor. En liten sillburk, som i Sverige kostar ca 15 kr, kostar här 34 kr. En del av prisskillnaden kan kanske förklaras av att det är en liten lanthandel och de det dominerande antalet kunder är båtturister. Det går att förstå att både norrmän och danskar åker till Sverige för att handla.
Eftersom Klintholm ligger vid slutet av en väg, finns ingen biltrafik. Det är absolut tyst bortsett från fågelkvitter, vågskvalp och vindbrus. Det finns en lång, vacker strand med vit, finkornig sand med några enstaka besökare.
6 km från Klintholm ligger Möns klint, dit jag antingen brukar cykla eller springa. Den här gången blir det cykling. Landskapet är mjukt kulligt och domineras av åkermark. Runt Möns klint växer bokskog med väldiga träd.

30 juni Klintholm – Ystad
Avg 05:00, ank 14:00

Möns klint
Sol, 16 grader, svag sydlig vind, moln, som så småningom försvinner och ersätta av blå himmel. Temperaturen stiger och är vid 9-tiden 21 grader. Sätter segel men motorn får stötta. Redan många segelbåtar ute på havet, som försöker segla, men det går mycket långsamt. Kanske kappsegling?

Kl 14:00 anländer Paula till Sverige efter 2 års bortovaro. Själv har jag varit hem några gånger under de här 2 åren.

2 juli Ystad – Åhus
Avg 05:30, ank 14:00

Kommunens gästhamn i Åhus är ingen imponerande skapelse. Ynkliga, korta bommar gör det svårt att förtöja även för måttligt stora båtar. Bättre då att söka sig till Kristianstads Segelsällskaps hamn på andra sidan den å, som flyter genom Åhus.

3 - 5 juli Åhus – Karlskrona
Avg 05:30, ank 14:00

Som vanligt gick jag till Karlskronas Segelsällskaps hamn på Dragsö. Även den här hamnen ligger i slutet av en väg. Fågelkvitter är det mest bullrande. Det blev tre dagar med sol, värme, cykelturer och skogspromenader. Det är chockerande att se hur torrt det är.

4 kommentarer:

  1. Hej Jan och välkommen hem! Det är kul att följa dina långseglingar på bloggen. Jag brukar printa till Jüri så han kan läsa också (datorlös som han är..). Sedan några veckor delar vi på Caprice och jag försöker få ut honom på sjön så ofta det går. När ankommer du Nynäs? Mvh, Björn Tael

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem !

    John & Gunilla

    SvaraRadera