fredag 5 augusti 2016

Sines - Lagos - Cadiz, 2016-07-31 - 05

Kusten mellan Sines och Lagos
Fortsatt varmt (25-30 grader), soligt, klart och under seglingarna bra med vind, alltid från rätt håll och dessutom alltid medström. Hur det blir när jag skall gå åt andra hållet vill jag inte tänka på.

Mellan Sines och Lagos hade jag slör i ökande vind -11 m/s, jobbig rull i dyning, som vanligt, innan rundningen av Portugals sydvästra udde. Så småningom mer akterlig, hård vind. Rullade in focken. Det blev två delfinbesök, först ett par, senare två par, som lekte länge runt båten. Man ser inte många båtar, en segelbåt på långt håll på väg åt samma håll, men försvann akteröver. En motorbåt tuffade förbi också på väg syd. Kusten består av en jämnhög bergsplatå med branta klippiga stränder och här och var lyser en sandstrand.
På eftermiddagen ökande vind, sista tre timmarna konstant 13-16 m/s. Vid Cabo S. Vicente, Portugals sydvästra udde, var jag tvungen att gippa (flytta storseglet från ena till andra sidan) genom att först skota hem seglet till mitt i båten och sedan släppa ut det på andra sidan. Det gick inte utan istället fick jag en broach (båten går upp mot vinden utan att jag kan göra något åt det). Det innebar att jag fick den grova sjön rakt emot och det blev tämligen blött och salt. Eftersom jag nu hade vinden rätt emot kunde jag istället göra en stagvändning (man går ett helt varv runt och seglet hamnar då på den önskade sidan).
Utanför Lagos
Efter gippen hade jag vinden mer emot mig och blev tvungen att ta in två rev i storseglet. Focken var redan tidigare inrullad. När jag närmade mig Lagos, gick jag upp i lä av kusten och tog ner storseglet och seglade sedan sista biten för för bara focken. Jag passerade början av den kustremsa med grottor och hål i klipporna, som Algarvekusten är så känd för.  Många båtar med turister körde in och ut i grottorna och genom hålen.
Kanalen in till marinan
Lagos marina
Lagos
En kanal leder in till Marinan i Lagos. Här förtöjer man först vid en ankomstbrygga strax innan en öppningsbar bro. Både i Portugal och Spanien skall man visa pass och båtcertifikat och fylla i papper. I Spanien skall man dessutom visa upp försäkringsbevis. När allt är klart i Lagos begär man broöppning och kan sedan köra in till den anvisade platsen. I regel hjälper någon från hamnkontoret till att förtöja båten, så också här. Marinan i Lagos är väldigt skyddad och en populär hamn för övervintring. Staden är inte bara en stad för sol- och badturister utan lever även på vintern med många aktiviteter för övervintrare. Om bridge ingår i dessa aktiviteter har jag inte fått klarhet i. Efter att ha varit där några dagar, kan jag konstatera att det är en trevlig stad, MEN det är inte en stad för cyklister. Det finns inte en tillstymmelse till cykelanpassning. Trafiken är intensiv och jag skulle knappast överleva fyra månader som cyklist. Ambulanssirener tjuter ständigt och det är antagligen någon av de få fortfarande levande cyklisterna de tar hand om.
Lagos

Lagos, som har cirka 30000 invånare, är en av Portugals populäraste turistorter. Under turistsäsongen ökar invånarantalet i Algarveområdet från cirka 400000 till över 1 miljon. Lagos har dessutom en väldigt intressant historia, som sträcker sig 2000 år till baka i tiden och det finns flera gamla byggnader och andra minnesmärken, läs här.

Lagos
Efter att ha cyklat runt i två dagar bland bilar, turister, klipp- och sandstränder, gamla minnesmärken och i trånga gränder var jag nöjd. Nu siktade jag istället på mer naturupplevelse och mer bad för egen del. Målet var en ankarplats innanför sanddynerna på ön Ilha Da Culatra utanför städerna Olhãu och Faro. Jag visste att den krånglande ankarwinchen skulle fungera åtminstone vid ett försök, men troligen inte vid två. Reservlösningen var att gå in till Olhãu, om det inte fungerade. Ankaret ramlade utan problem ner på botten och jag hann ta ett bad, 22 grader, innan jag upptäckte att båten draggade, d v s ankaret fäste inte. Att ta upp ankaret gick bra. Det var fullt med kelp och dy, såvitt jag kunde bedöma. Kelpen var antagligen anledningen till att det inte hade fått fäste. Nu måste reservlösningen tillgripas, motorgång i den trånga farleden mellan sanddynerna in till Olhãu. Så småningom hittade jag hamnen och gick in mellan pirarna. En uniformsklädd hamnkapten dök upp och vinkade avvärjande. Jag försökte förklara mitt problem. Han hänvisade mig oklart till utsidan någonstans. Till saken hör att det hela tiden körde motorbåtar fram och tillbaka och rörde upp ordentligt med svall. Det var otänkbart att lägga sig där. Alltså hela vägen tillbaka ut mot havet igen. Det fanns två alternativ, som jag kunde tänka mig. Klockan var nu halv sju på kvällen. Antingen kunde jag gå ytterligare 35 nm till nästa portugisiska hamn och komma fram i mörkret mitt i natten eller gå till Cadiz, 75 nm, och komma fram på morgonen. Det sista alternativet kändes trots allt bäst. På vägen ut mellan sanddynerna fick jag kraftig medström och gjorde upp till 10 knop. Nattseglingen gick bra, det var varmt, 24 grader hela natten, och det var tillräckligt med kortbyxor och T-shirt. Vinden var lagom och det gick att segla hela vägen för undanvind och lite medström. Fiskebåtarna har i regel starka lampor tända och är lätta att se. Svårare är det när det dyker upp en svag lanterna långt borta. Är det långt borta? Några korta stunder, när det såg lugnt ut, lade jag mig att sova. På slutet var det svårare eftersom det fanns så många båtar runt mig. Det började ljusna omkring kvart i sex och 06:34 steg solen upp och livet tog fart igen. Fiskebåtarna går in mot land och måsarna möter.
Katedralen i Cadiz

Cadiz marina är mycket rymlig och det fanns gott om platser att välja på. Marinan ligger 1 km från centrum i ett stort hamnområde. Ett kryssningsfartyg hade precis lagt till längre in. En containerhamn finns också inom området.

Cadiz
Cadiz
Cadiz har 125000 invånare. Det här är en av världens äldsta sjöfartsstäder, anlagd omkring 1100 f Kr av fenicierna. I Spanien är Cadiz den äldsta kontinuerligt bebodda staden och den är också en av Västeuropas äldsta städer. Innanför stadsmurarna ligger den gamla staden med trånga gator (i regel ingen biltrafik) och flera torg (Plazas). Det finns många vackra parker. I den här delen av staden ser man inte så många turister. De håller antagligen till på sandstränderna, som kantar ena sidan av den ö, som Cadiz ligger på. I Cadiz skulle jag gärna övervintra om det inte vore för det tråkiga läget på marinan. Ett besök rekommenderas varmt till de, som inte redan varit här.
Han ville absolut prova cykeln
Cadiz


4 kommentarer:

  1. Du fixar det mesta, även nattsegling!! Undrade just var du skulle styra kosan kl8 på kvällen,

    SvaraRadera
  2. Otrolig segling och en uppvisning i segelkunskap i den högsta skolan !!
    Jag bara väntar på dina reseberättelser som fögyller sommaren.
    Jag kan se dig framför mig i nattens mörker slumrande in i kabyssen omgiven av fiskebåtar med sina lanternor .
    Whaow !
    John

    SvaraRadera
  3. Ja nattsegling bland fiskebåtar som ofta inte har AIS påslaget heller är nervpåfrestande. Tur att det va bra sikt iaf.. Tråkigt att Portugal verkar vara ett så farligt cykelland. Lite bättre i Spanien kanske?

    Gibraltar nästa el. Tanger? Fast ingen brådska nu förstås. Du är ju nästan framme. Du verkar ha ett stabilt högtryck å lagom varmt. Bara du kan undvika hamnrötan.. Du kan alltid ta färjan till Las Palmas för en liten utflykt. Här hemma trycker lågtrycken på som vanligt. Fast idag fint å soligt. 22 grader.

    SvaraRadera
  4. Så spännande att följa dig. Vackra och spännade bilder.Jag funderade också på varför du gick ut på sena em.Måste varit ett tufft beslut att ta. Här rapporterar man om stora bränder i PT? Ser du någon rök?
    Ha de fortsatt gott

    SvaraRadera