söndag 22 maj 2016

Den Helder - Nieuwport, Belgien, 2016-05-21 - 22

Avfärd kl 09. Autopiloten fungerade inte! Katastrof. Jag hade gjort stora programuppdateringar dagen innan och det visade sig nu att alla kalibreringar hade försvunnit. Som tur var befann vi oss i lä och jag kunde göra tillräckligt många inställningar för att den skulle fungera igen och vi kunde andas ut. Autopiloten måste bara fungera, den används 90 % av tiden.

Det blev hård vind rätt emot, två rev i storen och revad fock. Efter två långa slag vred vinden och vi kunde segla bidevind mot Nieuwport. Så småningom dog vinden ut och det blev motorgång som vanligt. Vinden kom och gick, seglen upp och ner, motor på och av. På natten blixtrande det från mörka hotfulla moln vid horisonten och fullmånesken från andra hållet. Plötsliga vindkast med vindbyar på upp till 15 m/s och sedan lugnt igen. S-G sover och jag är ensam i sittbrunnen, Det kan kännas lite ensamt vid sådana tillfällen. S-G hade istället våldsamma skyfall på sin vakt.

När vi skulle passera farlederna in till Rotterdam fick vi besök av två lotsar, som undrade vart vi tänkte ta vägen. De hade ropat på oss på VHF-kanal 02 flera gånger. Vi befanns oss i ett trafikområde, där man skulle anropa lotsarna och begära tillåtelse att passera. Efter kommunikation via kanal 02, kom vi överens om att vi skulle styra 195 grader och uppmärksamt lyssna på kanal 02.
Som vanligt växlade strömmen riktning var sjätte timme, 6 timmar emot och 6 timmar med, osv. Det jämnar ut sig.
Vi anlände till Nieuwport kl 10 söndag 22 maj efter 26 timmars segling och 150 nm. Mulet och grått, men inget regn. En gasfjäder till en lucka i sittbrunnen hade gått sönder, men jag lyckade få tag i en ny omgående i en söndagsöppen båttillbehörsbutik.

Det är tredje gången jag är i Nieuwport. Läs här om mina intryck då.

5 kommentarer:

  1. Problemlösning verkar ni vara bra på.
    En normalt sur släkting i norrland var en dag ovanligt uppspelt, glad och vänlig.
    Jag frågade vad som föranledde denna munterhet:
    " Idag fungerar alla mina maskiner " blev svaret " !
    John

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Hej Peter! Raymarine Evolution, EV-1, ACU-200 inombordspilot, kontrollenhet P70. Autopiloten styrs, när jag följer ett färdspår, från navigationsprogrammet Coastal Explorer i en bärbar dator. Jag har en Raymarine e7 MFD som backup till datorn, men har inte använt den de sista 2 åren. Vad har du själv?

      Radera
  3. Hej Jan!
    RAYMARINE ST8002 AUTOPILOT med en liten ratt vid displayen.
    X-5 central och jag tror det är Typ-1 drivenhet (ser ut som ACU-200) inombords som jag med möda satt dit själv (utom plastningen av styrarmens infästning på BB sidan.
    Inte kopplad till någon dator. Men en lite kompass gömt i aktre BB garderob.
    Styr väldigt bra tycker jag – som inte seglat vare sig på Nordsjön eller Atlanten...
    Är inte Raymarine e7 väldigt seg i mjukvaran?
    Jag sneglar på en B&G.
    Seapilot på iPad är min standard.
    Detta på en Finngulf 36 från 1999 (Orca3) - det var så jag fann din trevliga blogg! Så nu följer jag din seglats.

    SvaraRadera
  4. Hej, vad roligt att första ensametappen gick så fint. Du var ju framme på tidiga em. Hoppas tvättningen gick bra? Torkväder?

    SvaraRadera