måndag 3 april 2017

Eivissa - Cala Portinatx, Ibiza - Palma, 2017-03-27 - 04-03

27 mars
Cykeltur i Eivissa. Punktering på bakhjulet när jag hade kommit högt upp och skulle njuta av att rulla nerför. Jag vågade inte börja pocka isär cykeln och kanske bli tvungen att bära den hela vägen tillbaka. Istället blev det 5 km promenad. Reparationen gick över förväntan trots hydraulbroms och växel. Lagade inte slangen, bytte till en reservslang.

29 mars
Farväl Eivissa!
Vackert?
Start 08:30 från Eivissa. Bitande kallt, 8 grader, svag vind, minimal dyning, vattentemperatur 14 grader. Någon enstaka liten fiskebåt, annars tomt, ödsligt. Solen har gått upp och det ser ut att bli en fin dag. Jag går för motor längs Ibizas ostkust och siktar på en ankringvik på norra sidan, 21 nm bort. Skogklädda mjukt rundade berg. Klippiga, grusiga stränder med sandstränder här och var. Kusten stämmer inte överens med mina skönhetsideal. Stora, vita hotell, glest utplacerade. På sjökortet många vikar med ankartecken, men i regel skyddade i endast ett eller två väderstreck. Inte alls vad vi i Sverige normalt kräver av en skyddad ankarvik. Längst in i dessa vikar finns i regel en sandstrand. Det är nog bra om man vill ta sig iland med en jolle. På marinan fick jag en karta över Ibiza med alla dessa ankringsvikar utmärkta och med foton.
Cala Portinatx
Cala Portinatx
Anlände ankringsviken Cala Portinatx på norra Ibiza vid 12-tiden. Nu skulle min första ankring med den nya ankarwinschen genomföras. En annan ankrad segelbåt fanns i viken. Missade först att en spärr i ankarwinchen måste lossas. Inget ankare åkte ut. Efter att jag lossat spärren fortsatte kättingen ut och jag fick inte stopp på den. Frifallet var inkopplat. Måste kopplas bort. Försökte ta upp kätting, men det gick inte. Spärren måste sättas på igen. Backade fast ankaret och det verkade fästa. Kristallklart blågrönt vatten, 5m djupt, sand och sjögräs på botten, vattentemperatur15 grader. Missade mina markeringar på kättingen, så jag vet inte hur mycket jag hade släppt ut. Detta var min första verkliga ankring och det tog ca 20 min. Bojar för om mig. Vad händer om vinden kantrar? Jag ligger nära land dessutom. Aldrig får man vara nöjd. Satte upp biminin för första gången eftersom det blev lite för varmt i solen i sittbrunnen annars. Därefter stekte jag en kummelfilé, som intogs med sallad, kokta morötter, potatis och vitt vin. Tyvärr har jag ingen kaka. Blir nog bara en kopp kaffe. Trist. Sparar apelsin, äpple och banan till efter kvällsmaten.
Sent på kvällen kantrade vinden och jag började komma in bland bojarna. Jag tog hem på kättingen och lyckades undvika att krocka med bojarna. Jag sov lite oroligt på natten.

30 mars
Uppstigning 05:30, start 07:00, fortfarande mörkt och kallt, ca 10 grader. Det ljusnade snabbt och blev en solig och varm dag. Riktig segling några timmar, men i övrigt motorgång 60 nm till Palma, dit jag anlände 16:15. Tankade först och fick sedan hjälp av en "marinero" att förtöja.

31 mars - 3 april
När jag nu avslutar det här inlägget är det den 3 april och jag har varit i Palma 4 dagar. Vädret har varit soligt och lagom varmt på dagarna men kallt på nätterna. De flesta har väl varit i Palma och känner väl till staden.
Palma är en vacker stad med en trevlig gammal stadskärna. Staden är stor. Här bor 400000 invånare, i Stor-Palma 600000. Utefter strandlinjen löper en 6-filig motorväg, som man måste ta sig över när man skall in till centrum. Palma är en bra cykelstad, det finns gott om väl markerade cykelvägar.

Apropå cykelvägar, så har jag haft ytterligar 2 punkteringar, pga eget förvållande. Jag har inte pumpat däcken tillräckligt hårt och bakdäcket har spruckit. Däcket lagade jag provisoriskt med självhäftande kevlarduk på insidan. Att få tag på 18-tumsdäck har inte varit lätt, men idag fick jag tag på ett.

Katedralen
Det finns flera marinor, som rymmer tusentals båtar. Det är Medelhavets största hamn för fritidsbåtar. Den marina jag valde (RCNP) var väldigt skyddad både för vind, dyning och svall från båtar. Jag har betalat 270 kr/dygn inkl allt. Det är lågsäsongpris, under sommaren är priset över 1000 kr/dygn.
Här finns alla storlekar på båtar, men ingenstans har jag sett så många väldigt stora segelbåtar. Säkert ligger här mer än 50 segelbåtar med 4- och 5-spridarriggar och längder över 100 fot.

Man tror att Palma grundades av romarna, som byggde stadsmurarna på 300-talet. Efter romarna kom Moorerna. Mellan 902 och 1229 var staden under muslimsk kontroll. Från 1230 har staden haft kristet styre. Läs mer här.
En av de finaste sevärdheterna är den gotiska katedralen, som började byggas 1230.

1 kommentar:

  1. Härliga bilder Janne! Redan sommar därnere. Just blivit vår här. Ja ekonomin går visst fantastiskt bra för vissa med tanke på båtarna som ligger i olika marinor världen över. Men är dom lyckliga? Troligen.. Hellre rik å frisk än fattig å sjuk, som jag brukar säga..

    SvaraRadera