söndag 7 maj 2017

Saint Cyprien - Camargue - Marseille - Antibes, 2017-04-27 - 05-07

2 maj

Triathlon i Saint Cyprien
Klockan är 08:40 2 maj. Jag startade från Saint Cyprien 06:45 efter att först ha tankat. Vädret är mulet med inslag av lätt regn, temperatur luft 13,5 grader, 10 när jag startade, vatten 13 grader. Vattentemperaturen har inte ändrats alls sedan jag startade i början av mars.
När det nu äntligen har slutat blåsa hårt, blåser det som vanligt i stort sett inte alls, just nu sydvästlig, akterlig vind på ca 2,5 m/s. Ingen sjögång, bekvämt. Storseglet är hissat och jag går för motor mot Camargue, 81 nm från Saint Cyprien och med beräknad ankomst ca 17:30.  Möte med en segelbåt för motor och några fiskebåtar.

Septitanken på plats
Det blev två veckor i Saint Cyprien. Igår avslutade jag tre dagars arbete med installationen av den nya septitanken. Tanken levererades snabbare än beräknat fredag fm 28 april, Jag upptäckte att anslutningen till avluftningsslangen fortfarande hade en diameter på 16 mm, trots att jag beställt 25 mm. Det hade blivit en missuppfattning, smeden trodde att den skulle vara 25 mm lång. Han tog tillbaka tanken och levererade den igen på em med rätt dimension. I installationsarbetet har ingått att plasta fast klossar under tanken, återinstallera varmvattenberedaren, ansluta alla slangar, 4 på septitanken, 5 på varmvattenberedare, ansluta el samt montera en bordgenomföring för avluftningen. Tidigare var tanken fastplastad på två sidor. Den ena sidan kom jag inte åt och eftersom den nya tanken är mindre gick det inte att plasta fast den på den andra sidan. Istället måste jag stötta den med en regel mot ett skott. Som vanligt i en båt är det trångt och tungarbetat. Slangarna har torkat fast och det krävs såg och avbitare för att få loss och varmluftpistol och vaselin för att sätta fast dem på anslutningarna.
Trött pippi på väg mot Camargue
Efter en lunch bestående av moussaka, började det blåsa en hård akterlig vind 10-13 m/s och jag kunde segla med god fart ända in i mål. Personal från marinan bordade båten och hjälpte till med längsmedförtöjning. Inför registreringen på marinans kontor upptäckte jag att båtcertifikatet blivit kvar på kontoret i Saint Cyprien. Illa, det behövs i alla marinor. Jag hade skannat 2016 års certifikat och skickade det till marinans kontor. Det visade sig att när jag kom dit att de inte fått mailet och jag cyklade tillbaka till båten och kopierade certifikatet till ett USB-minne. Det löste sig, åtminstone här. Nu måste jag be Saint Cypriens marina att dels skicka en kopia på certifikatet via mail och originalet via gammelposten.
Marinan i Camargue är enorm. Här finns cirka 5000 båtar. Många moderna hotell- och lägenhetskomplex, inte speciellt vackert enligt min smak. Det lockar mig inte att stanna. Antagligen finns det vackrare områden längre bort. Väldigt få människor syns till. Hamnavgift 260 kr exkl WiFi. Jag använder sedan några veckor tillbaka Telias mobilabonnemang efter att de tagit bort roamingavgifterna och telefonen får agera modem till datorn. Det fungerar bra att titta på Rapport, följa serier och att använda Skype, men man förbrukar snabbt Gb.

3 maj

Marseille
Förtöjning mitt i Marseille
Först grötfrukost sedan iväg för att handla baguette till kaffet samt lämna tillbaka brygg- och toalettnyckel. Vackert väder, 8 grader, som vid 10-tiden stigit till 16. Kommer iväg 07:45. Vinden svagt nordlig. Det blir storsegel och motor. Målet är Marseille, dit det är 60 nm. Autopiloten krånglar, vinglar lite hit och dit. Så småningom upptäcker jag att plottern har startat av sig själv. Det är datorn, som skall kontrollera autopiloten. Om plottern är igång blir det kaos, båda vill kontrollera autopiloten. Passerar massor av fiskenät, som markeras med tunna pinnar, nästan omöjliga att upptäcka. Utkik är nödvändig hela tiden. Jag lyckas dock klämma in kaffepausen mellan några pinnar. Mitt på dagen vind och några timmar segling, sedan i stort sett vindstilla. Ser någon enstaka segelbåt under dagen.
Marseille
Camarguekusten är väldigt låglänt med sandstränder. Innaför strandremsan finns Västeuropas största floddelta mellan Lilla Rhone och Stora Rhone. Området består av en stor slätt som inrymmer mycket salthaltiga laguner eller étangs, avskurna från havet genom sandbankar och omgivna av vasstäckt marskland, som i sin tur är omgivet av stora odlade arealer. Camargue är också känt för sina vita Camarguehästar, svarta tjurar och rosa flamingos. (Information hämtad från Wikipedia). Vid tvåtiden passerar jag Stora Rhones mynning och får en medström på 1,5 knop. Närmare Marseille blir kusten kargt bergig och liknar södra Spanien. Utanför Marseille ligger klippöar med gamla befästningar.
Gamla hamnen i Marseille
Angör Marseilles gamla hamn 17:30. Här finns numera bara marinor för fritidsbåtar. Jag blir anvisad en fin flytbrygga mitt i gamla staden och kan göra en längsmedförtöjning. En ytterligare besöksbåt finns förtöjd vid bryggan.
Jag blir kvar bara en dag och hinner bara titta på kvarteren runt den gamla hamnen i samband med att jag besöker tre matbutiker och en galleria för att köpa strumpor. Jag har varit tvungen att gå med olikfärgade strumpor p g a att flera strumpor har försvunnit i tvätten eller gått sönder. På strumpavdelningen träffade jag en ung svenska, som verkade bli uppriktigt glad att få prata svenska. Hon hade pluggat i Marseille, träffat en fransman och blivit kvar.
Av det lilla jag ser, så tycker jag Marseille ser trevligt ut, men enligt svenskan finns det ruffiga delar. Runt hamnen finns stora öppna promenadstråk, som man också kan cykla på. Där säljer fiskarna sin fångst direkt till konsumenterna. Trafiken är intensiv och jag kunde inte hitta några markerade cykelvägar.
Marseille är Frankrikes näst största stad med 850000 invånare. I Stor-Marseille bor 1,6 miljoner. Staden grundades av grekiska kolonisatörer på 600-talet f Kr och är därmed Frankrikes äldsta stad. Det har bott människor i och omkring Marseille i 30 000 år. I undervattensgrottor utanför Marseille har man funnit grottmålningar, som är mellan 21 000 och 29 000 år gamla (Wikipedia). Läs mer här.

5 maj

Antibes
Uppstigning 02:30 och start 03:00. Mörkt, dock nästan fullmåne, och kallt. Ut ur Marseilles hamn går det bra. När jag sedan svänger söderut, håller jag på att köra på en gul boj, som plötsligt dyker upp i mörkret. Fler bojar dyker upp men nu är jag beredd. Bojarna finns inte utsatta på sjökortet i datorn, som är 2 år gammalt. Kanske dags att uppdatera. De här gula bojarna markerar områden, som man inte skall gå in på, exempelvis fiskodlingar och vattemområdet utanför kungens sommarstuga på Öland.
Antibes
Svaga ljus på avstånd är fiskebåtar. På himlen lyser stjärnorna och Vintergatan. Det är vackert men det känns bättre när det ljusnar vid halvsextiden och när solen går upp 06:23.
Jag siktar på Juan Les Pins, en kommundel i Antibes. Där skall jag träffa mina vänner John och Gunilla. Det är 105 nm till Juan Les Pins och det är osäkert om jag hinner fram innan det blir mörkt och innan det börjar blåsa hårt. Vinden, vågorna och strömmen är emot. Ett tag är jag på väg att ge upp och gå in i en reservhamn, som jag sett ut, men vinden och vågorna avtar något och jag fortsätter.
Antibes
Kusten är bergig med skog. Vita sandstränder finns här och var. Exploateringen är inte alls lika hög som i Spanien och här ser man ingen hög bebyggelse alls och stora områden är helt oexploaterade. Det finns också en hel del öar
Passerar San Tropez vid 16-tiden. Det får bli en annan gång. Angör Juan Les Pins 20:00 och börjar med att tanka och anropar sedan hamnkontoret. Blir anvisad en trång plats mellan två motorbåtar.

6-7 maj

Antibes
Mojitos
Träffar John och Gunilla i Juan Les Pins. På kvällen gemensam middag med en inledande mojitodrink, pris 110 kr/st. Idag 7 maj besök i Antibes´ marina och gamla stad. Mycket folk rörelse i det strålande vädret. Sista omgången i presidentvalet. Ett år sedan jag startade seglingen från Sverige.

5 kommentarer:

  1. Härliga bilder å berättelse! Grattis till första året å lycka till med nästa år! Idag ska mitt år med tandläkarbesök avslutas. Det ska bli skönt.

    SvaraRadera
  2. Härligt Jan, det gäller att inte tappa sugen, 😂😂

    SvaraRadera
  3. Ett tag trodde jag att det även för dig skulle bli " en enkel till Antibes" som i Sven-Bertil Taubes film. Men det var innan du förklarade vem din sängkamrat var.

    SvaraRadera
  4. Tack Jan, för att du ansträngde dig så för att komma till Juan Les Pins i tid för att välkomna oss !
    Kanonstarten på vårt rum och förfesten på Pam Pam gick inte av för hackor.
    Vi var väldigt nära att strunta i returflyget till Svedala och istället segla med dig till Korsika.
    Hemma kallt som tusan och snöglopp.
    Vem vet, fortsätter kylan kanske vi gör en barrunda med dig i någon annan hamn som du gästar.
    Kram
    John & Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej pappa! Vad kul att läsa att du äntligen fått bukt med septitanken och kunnat komma vidare. Blir alltid glad när jag ser att du uppdaterat bloggen. Det tog bara X antal år, men nu följer vi dig minsann.
    Klockan är 02:12 nu natten mot lördag och jag har svårt att somna. Det har varit en intensiv vecka på jobbet med mycket som händer samtidigt. (Bla fast anställning) Tänker på när du för länge sedan på Storbergsvägen hade svårt att sova efter jobb och var uppe nattetid emellanåt. Det är ingen underdrift om jag säger att jag ser väldigt mycket fram emot att ses om 4 veckor och kunna släppa jobbet för ett par veckor, det gör även Janie vet jag. Hon slocknade för övrigt i soffan innan kl 20:00 igår och snarkar så att det hörs ända in i sovrummet. Nu ska jag lägga ifrån mig mobilen och görs ett nytt försök att sova. God natt och vi hörs snart igen! /Tobias & Törnrosa

    SvaraRadera