onsdag 2 augusti 2017

Sardinien, 2017-07-22 - 08-03

22 juli - 3 augusti
22 – 26 juli Arbatax

Äntligen har vinden avtagit, Start ca 07:30 från Caletta, vindstilla, varmt, disigt, motorgång. Kvardröjande dyning från 3 dagars blåst gör att det blir obekvämt. Loggen har slutat att fungera och först tror jag också att vindinstrumentet har gått sönder, eftersom det inte visar någon skillnad mellan relativ och sann vindriktning och -hastighet. Så småningom kommer jag på att båtfarten behövs för att räkna ut sann vindriktning och -hastighet. Loggen har troligen beväxning och måste plockas ur och rengöras. Så småningom minskar dyningarna något och jag kan stanna till och bada. Skönt, 26 grader i vattnet, 30 i luften. Kusten är bergig och stupar brant ner i havet. I mitt navigationsprogram kan jag se 9 passagerarbåtar nära stränderna, så det finns nog något intressant att titta på även här, exempelvis grottor. Jag möter några segel- och motorbåtar, på långt avstånd ett containerfartyg, några fisknät här och där, annars är det ödsligt. De flesta håller nog till på Costa Esmeralda och i nordvästra Sardinien.
Arbatax

Utanför Arbatax, i någorlunda lä av piren, släpper jag ner ankaret, som gräver ner sig i sanden. Dags för bad och en något försenad lunch.
Morgonen därpå dyker en kustbevakningsbåt upp och vill berätta något. Det blir lite komiskt när jag varken förstår eller hör vad de säger. De ritar en cirkel på ett A4-papper och håller upp. Jag förstår så småningom att jag inte får ankra där jag ligger. Det är för nära fyren. Jag skall ändå gå in i marinan, så det är inga problem.
Vattenbombare, fabrikat Bombardier
I Arbatax plockar jag ur loggen, rengör och öppnar burken med bottenfärg för att måla. Färgen har stelnat. Jag lyckas få en liten burk med färg på varvet.
Avloppsproblemet har återkommit. Tömningspumpen stannar. Ny isärplockning. Pumpen ok. Problemet är att slangen ut från pumpen är igensatt. Jag kör igenom ett tomrör för kablar från en annan reparation och häller i någon form av syra i slangen. Felet avhjälpt t v.

Berömda röda klippor utanför Arbatax
I den större grannorten Tortoli, där jag handlar mat, hittar jag också en cykelreparatör, som åtar sig att fixa min hydrauliska skivbroms fram. Tyvärr måste jag lämna cykeln och promenera till båten TOR tot 8 km i över 30 graders värme. Det går bra. Reparatören hittar felet, hydraulslangen är böjd, oljan kommer inte fram. Slangen måste fästas på något annat sätt. Det problemet överlåter han till mig att lösa. Jag är i alla fall tacksam för att han hittade felet.

Det börjar brinna i skogen ovanför Tortoli/Arbatax och flera vattenbombningsplan anländer och börjar flyga i skytteltrafik mellan vattenhämtning i havet och branden. En halv dag tar det för dem att släcka branden.
Ankring 26 juli Tesonis
Det har börjat blåsa hårt igen och jag blir kvar i Arbatax 3 dygn. Vindprognoserna är inte mycket att lita på. Idag 22 juli var prognosen fortfarande upp mot 14 m/s NV. Hela fm blåste det istället lätta vindar från SO. Efter lite rådfrågning, ”söderut, inga problem”, gav jag mig iväg söderut. Första timmarna helt ok med fin segling. Sedan slog det om på några sekunder till NV -16 m/s i byarna. Nu har jag ankrat i en bukt, som ger sjölä men inte vindlä. 12-16 m/s ger häftiga ryck. Jag har avlastat ankarwinschen och börjar begripa vilka påkänningar det blir på ankarkätting och båt. Ett ankarsegel skulle behövas för att undvika pendlingarna. Otroligt att ankaret, Brucekopia, kan få ett så bra fäste i sand. Annars är det varmt och skönt väder. Badade nyss.

26 – 31 juli

Ankring 30 juli V Villasimius
Nu följer ett antal dagar med ankringar som är till förvillelse likadana, vackra sandstränder, turkost kristallklart vatten, ständig sol, 30-35 grader varmt, många bad, ljumma (27-30 grader) stjärnklara kvällar och nätter.
Jag går in i en marina i Villasimius, där endast marinan och sandstränder med tusentals turister finns. För att kunna handla blir jag tvungen att cykla till huvudorten, som ligger 4 km bort.

Cagliari
31 juli kommer jag till Cagliari. Hamnavgiften är 740 kr, så det gäller att snabbt handla mat och gasol och återgå till ankring. Det går inte att fylla mina svenska gasolflaskor, så jag tvingas köpa en campinggasflaska, som rymmer 4 kg gas.
Cagliari
Jag hinner cykla in till centrum och det ser fint ut med gamla pampiga hus och stadsdelar med trånga gränder, exklusiva butiker och serveringar. Säkert en stad, som är väl värd att utforska vid en lägre temperatur och hamnavgift.

1 – 2 augusti

Ankring nära Cap Malfatano 1-3 augusti
1 augusti lämnar jag Cagliari. Först försöker jag tanka diesel på en båtmack i synnerligt dåligt skick. Stängt, troligen som vanligt siesta 12-16. Enligt väderprognosen skall det blåsa hårt från ost. Det stämmer inte, vinden kommer från norr och är inte speciellt hård. Först på eftermiddagen börjar det vina om öronen, men då är jag nästan framme vid ankringsplatsen ost om Cap Malfatano (nära Sardiniens sydspets). Ytterligare 8 båtar har ankrat i viken, så det blir lite tricksande innan jag hittar en plats. Även fast man ligger i en lävik blåser det hårt. Det är sjölä, men blir aldrig vindlä, så det gäller att ankaret sitter fast. Ytterligare båtar anländer och kilar in sig farligt nära, tycker jag, men det går bra.

3 kommentarer:

  1. Tack för uppdateringen! Den fick mig att leta i bokhyllan efter min bok om Korsika å Sardinien av Siv & Key L Nilson. Hoppas du har den. Mycke info om lokal mat & fina bilder. Fast det finns andra böcker å nätet förstås för information & bilder. Sardinien verkar ju ha mer historiska lämningar, grottor och fina badstränder och något mindre bergigt och otillgängligt än Korsika.

    Bra med vikar där du kan ankra gratis som här hemma. Bruceankare verkar väldigt bra på sandbotten. Ja även kopior tydligen. Snabbåtarna i Thailand hade alltid pyttesmå sådana när dom ankrade upp med aktern in mot stranden. Lätta att handha å lite risk för skador på egna händer å kropp. Saknar du aldrig en gummibåt? Du kunde åtminstone skaffa en sån där plastkrokodil som barnen brukar flyta omkring på för att paddla dig iland med! ��

    SvaraRadera
  2. Sitter här på balkongen och tittar på en nästan klarblå himmel. Solen även här på 60 grader N tycker jag bränner rätt bra så jag funderar på att dra på min långärmade tunna tröja på cykelturen idag för att inte bränna armarna å då undrar hur i hela friden du undviker att bränna sönder huden? För även om man är i skugga letar ju sig strålarna in från alla håll. Spec. på sjön. Tjocka kläder förstås, men då har vi ju värmen oxå. Här bara drygt 20, men därnere 35-40. På land, men havet kyler förstås.. Fin 50+ solkräm är ganska dyrt. Lätt 200 spänn för en liten flaska. Finns den på stora dunkar? Dessutom hörde jag en hudläkare som ansåg att solkräm gjorde mer skada än nytta.. Ja hur gör du?

    Oj vad skådar mitt södra öga.. en svart Birdy cykel glider förbi på cykelvägen nedanför balkongen! Såg fin ut! Exakt som din fast svart då. Nog en turist nerifrån Rösjöcampingen. Vilket påminner mig om att jag nog oxå borde ta mig samman och plocka ihop fika å frukost å ta mig ut. Ser att du är på väg igen. Verkar som du har lämplig vind så du slipper motorgång om infon på Marine Trafic stämmer. Lycka till å NJUT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu 40 grader här i Calasetta på västra Sardinien. Det har inneburit att vinden värmer, den är het. Som tur är går det att hoppa i havet när det blir för outhärdligt.
      Jag hade en gummibåt när jag seglade runt Storbritannien. Det var jobbigt, stuva, plocka upp, blåsa upp, tappa mitt i natten osv. Om man vore två, vore det en annan sak.
      Beträffande solskydd har jag faktiskt inga kläder alls på mig när jag är ensam, däremot solskyddsmedel 30 på kroppen och 20 i ansiktet, som för det mesta är i skugga av skärmen. Har ännu inte fått några brännskador. De kanske kommer senare.

      Radera