torsdag 12 april 2018

Sverige - Cartagena - Almerimar - Malaga - Gibraltar, 2017-11-10 - 2018-04-12

Välkommen tillbaka till bloggen, om ni inte vid det här laget har gett upp!

Barbeque i Cartagena oktober med svenska vänner
Jag var hemma i Sverige mellan 10 november och 31 januari. Den 1 februari var jag tillbaka i Cartagena och den 14 februari lyfte jag upp båten för bottenmålning och lagning av en skada på fribordet på styrbordssidan. Jag upptäckte också vatten i oljan i S-drevet, varför även packningar behövde bytas. Dagen efter, 15 februari, flög jag hem igen och den 21 februari opererade jag min axel. Efter rehabövningar under en månad, återvände jag till båten den 20 mars och sjösatte den 22 mars i mörker och hård vind. Det var otrevligt, men jag fick hjälp och det gick bra.

and English friends
Det tog en och en halv vecka innan de envetna hårda västliga och sydvästliga vindarna vände och blev fördelaktiga för att starta hemfärden mot Sverige.

1 april -18 Cartagena – Almerimar, 110 nm

Start exakt 03:00. Nästan vindstilla och fullmåne med bra sikt, 13 grader i både luften och vattnet. Inga problem att undvika ankrade fartyg. Gammal SV dyning gör att det blir guppigt. En mugg te piggar upp och vid 5-tiden serveras gröt, intas stående och trots guppandet, med gott resultat.
Almerimar
Vid 7-tiden börjar det ljusna vid horisonten, men solen går upp först kl 07:52. Solen går ner 20:28 och målet är att vara framme i Almerimar innan dess. Vinden är nordostlig, rakt akterlig, 2-3 m/s och kan inte användas till något nyttigt.
Vid 10-tiden var det dags att slå av motorn efter 7 timmar och sätta segel i en frisk halvvind från NV, dessutom frånlandsvind. Vad mer kan man begära?
Anlände programenligt till Almerimar efter en lång dag för motor och segel. Vindarna utefter sydkusten var ostliga, således nästan plattläns. Mot slutet ökade vinden till 13-14 m/s och det var inte alls behagligt. Längsmedtilläggningen vid marinakontoret var särskild obehaglig med vinden rakt in i sidan. Inte heller var tilläggningen vid den tilldelade platsen särskilt rolig. Hård vind i sidan pressade Paula mot båten bredvid. Tack vare två marineros lyckades vi till slut få den leriga bottenlinan i aktern på plats.

2 april måndag

Almerimar
Vindstilla, varmt och soligt. Närmaste dagarna hårda västliga vindar, ingen segling, sedan en dag med hård ostlig vind, ingen segling då heller, därefter en hoppfull dag med måttlig ostlig vind. Siktar då på Malaga. Här i Almerimar skall jag försöka få biminin lagad och förbättrad. Tvättade båten ren från lera, köpte och monterade skenor utanför halkiparna för att förhindra slitskador.
Sierra Nevadas snöklädda berg syns inåt land. Enl obekräftade uppgifter åker man ännu skidor där.

3 april tisdag

Blåsig dag i Almerimar
Solig, varm dag redan på morgonen. Fixade andra revets fäste i storseglet och bytte skyddande tejp på saxpinnar mm. En rostfri bygel i ankardäverten hade blivit böjd av okänd anledning. Jag demonterade den och lyckades få den uträtad hos min rostfria verkstad. Sandra, som tillverkat min bimini, hämtade biminin vid 5-tiden. När jag plockade ner biminin ville det sig inte bättre än att ena bågen ramlade ner på Sandras huvud. Hon sade inte ett pip, men såg förvånad ut och kände på huvudet. Det var inte alls bra men hon påstod att allt var ok.

4 april onsdag

Snöklädda Sierra Nevada
Började polera allt rostfritt, cyklade en runda och betalade hamnavgiften, 420 kr för 4 dygn inkl allt, dock lite kallt vatten i duschen och toalettpapperet får man hålla med själv,

5 april torsdag Almerimar - Malaga

I valet och kvalet om jag skall ge mig av eller vänta till fredag. Prognosen för dagen var ostlig vind (plattläns) upp till 14 m/s i byarna och för morgondagen 7-8 m/s och långsamt vridande från ost till väst. På morgonen idag nästan ingen vind alls, soligt och varmt. Till slut bestämde jag mig för att starta så fort Sandra levererat biminin 09:15. Hon berättar, när hon kommer, att hon känner sig helt ok. Skönt!
Strandpromenaden och katedralen i Malaga
Jag kom iväg 09:30 och vinden var svagt ostlig, således inga 14 m/s. Dyningen var uthärdlig och sydostlig. Fortfarande 10:45 var vinden svag. Det var soligt och jag kunde sitta i sittbrunnen och njuta av kaffe och smörgåsar. Vid 13-tiden hade vinden ökat till 7 m/s och jag hissade storseglet. 14:30 kunde jag slå av motorn och fortsätta för enbart storsegel. Vinden hade ökat till 10-11 m/s. 15:30 byvind >14 m/s och hade vridit från 80 grader till 110 grader. Kunde falla av mot rätt kurs till Malaga. Lunch köttbullar med morötter och potatis samt kryddig sås, apelsin och äpple till efterrätt.
Vid 5-tiden började vinden avta och 18:30 var vindhastigheten 1-3 m/s. Jag tog ner storseglet när det var 20 nm kvar. Bränslemätaren visade på 0. Tog det säkra för det osäkra och fyllde 20 l från reservdunken. Då visade mätaren plötsligt 32 l. Anlände till marinan i mörker 21:30. Blev väl mottagen av en trevlig marinero.

6 – 8 april fredag – söndag Malaga

Katedralen i Malaga
Hamnavgift ca 500 kr/dag, varav obligatoriskt el och vatten för 60 kr/dag. Hutlöst! Almerimar 100 kr, Cartagena 200 kr och Gibraltar 100 kr. Visserligen fina pontonbryggor med längsmedförtöjning, men toaletter och duschar i en tillfällig byggnad. Nytt klubbhus var under uppbyggnad. Någon bränsleförsäljning för båtar finns inte i Malaga! Otroligt! Det slutade med att en marinero skjutsade mig till en bensinstation där jag kunde fylla 50 l i två dunkar. Han berättade att en marinero tjänade 900 € i månaden och att han också drev en restaurang med 5 anställda. Under några år hade han arbetat i Skottland, Irland, England och i Sydamerika.
Alcazaba 1000-talet
Jag var den enda besökaren i marinan. Senare dök en tysk och en fransk båt upp.
Cyklade en tur in till centrum och betraktade katedralen från utsidan. Massor av turister, som kom från två stora kryssningsfartyg. Gamla staden är mycket trevlig och vacker. Handlade mat, rubbade och vaxade överbyggnaden samt polerade färdigt allt rostfritt.
Strandpromenaden i Malaga
Siktade först på att gå vidare 06:00 på söndagen, sjörapporten på lördag kväll såg bra ut, men på morgonen hade den förändrats till det sämre. Skepparen på tysk båt, tipsade om om siten Windy.com, som grafiskt visar vindar mm. Han tyckte att jag kunde gå även om det enligt rapporterna skulle blåsa hårt, om jag bara gick nära land. Problemet var dock att jag ännu inte fyllt bränsle och klockan hunnit bli 09, så jag sköt upp starten till 04:00 på måndag morgon.

9 april måndag Malaga - Gibraltar

Gibraltar botaniska trädgården
Uppstigning 03:00, mörkt och blåsigt. Vindprognosen hade förändrats till det sämre, men jag beslöt att starta ändå. Anropade marineron på VHFen och fick hjälp att komma iväg 04:00 utan problem. Kallt, ca 10 grader, nödvändigt med två tröjor, Henry Lloyd-jacka och Sailracingbyxor. Vinden VNV och ca 3-8 m/s nära land, fullt uthärdligt. Tidvis kunde jag rulla ut focken, dock motorgång hela tiden. Jag genade över en bukt och då blev vinden och sjögången genast besvärligare och farten sjönk. Så fort jag kom nära land försvann sjögången och vinden avtog och livet blev behagligt. 4 timmar jobbigt mörker hade också förvandlats till dag med solsken. Gröten intogs 05:30 och kaffe och smörgåsar 08:00. I fortsättningen följde jag nära land ända ner till Gibraltar.
Gågatan Gibraltar
Inte en enda fritidsbåt i sikte däremot många fiskebåtar på väg ut vid 6-tiden i mörker. Jobbigt att hålla koll på dem. Vid 10-tiden fick jag syn på den ståtliga Gibraltarklippan. Det är dock 30 nm kvar. Beräknad ankomsttid 14:45. Anlände således 14:45 till marinan. Vinden hade då ökat och det blåste hårt. Tilläggningen vid marinakontoret blev besvärlig både pga vinden och pga en klantig marinero, som till slut insåg att han inte klarade av att hjälpa mig ensam och hämtade ytterligare en marinero. Båda två hjälpte mig sedan att förtöja vid en väl skyddad plats.
Marinan är mycket stor och rymmer mer än 600 båtar, just nu 400 båtar.

10 - 12 april Gibraltar

Gibraltar
Här i Gibraltar går livet sin gilla gång med hårda V- - SV-vindar. Noterat > 20 m/s på min skyddade hamnplats. Kanske kan jag ge mig av i mitten av nästa vecka. Enligt prognosen blir då vinden ostlig. Studera gärna Windy.com, mycket bra. Mycket regn i tisdags. Idag regnskurar. Temperaturen på dagen ligger omkring 15 grader och på natten omkring 12 grader.

Ostsidan av Gibraltar
Igår, 11 april onsdag, cyklade jag över gränsen in till Gibraltar. Väldigt mycket trafik och inga cykelbanor. Trevlig lång gågata med massor av människor. Linbanan upp till toppen var avstängd pga blåsten. Istället kunde man få åka bil upp för 350 kr. Jag avstod, har varit där förr, 2010, och antar att inte så mycket har förändrats. Förunderligt hur vi människor tycker om att ”klättra” upp på bergstoppar och ge os ut på uddar. Det blev istället en promenad i botaniska trädgården.
Här i La Línea De La Concepción på den spanska sidan härjar knarkligorna enligt SVT. Det har jag inte märkt så mycket av. De kommer från Marocko i snabba motorbåtar. Kommunen vill ha mer resurser för att kunna bekämpa eländet.