torsdag 9 juni 2016

Loctudy - Ile De Groix - Ile D´Yeu - Les Sables D´Olonne, 2016-06-06 - 09

Värmen och solen har anlänt. De sista fyra dagarna har varit riktigt fina. Kortbyxor och kortärmad skjorta har varit standardklädsel. Vindarna har varit fortsatt svaga eller inga alls.
Förra gången jag försökte besöka Ile De Groix var hamnen full och jag tvingades söka upp en annan hamn. Den här gången fanns det plats, men det visade sig att hamnen var reserverad för båtar i en kappsegling. Av någon outgrundlig anledning fick jag ligga kvar i två nätter tillsammans med ett 50-tal kappseglingsbåtar. Andra båtar blev tvungna att lämna hamnen. De flesta kappseglingsbåtarna seglas av enbart en person och de är av samma storlek som min båt.

Måndag eftermiddag ägnade jag mig åt att handla. På tisdagen cyklade jag runt en del av ön (se film, klicka här). Den är ganska backig och det finns nästan inga vägskyltar, som anger färdriktningen till olika orter. Istället har man i vägkorsningar skrivit på stenar eller direkt på asfalten avstånd och ortnamn, inte alltid läsbart. Det här gjorde att det blev en del felkörningar trots att jag hade en karta. Dessutom är det många vackra vyer med hav, klippor och sandstränder, som man måste stanna och titta på. Alla vackra blommor och blommande buskar får man inte heller missa. Det doftar gott från kaprifol.

Onsdag 8 juni gick jag till Ile D´Yeu, där jag blev bjuden på te av ett engelskt par i samband med att jag ställde någon fråga, I övrigt inga aktiviteter.

Torsdag fm seglade jag en kort sträcka till Les Sables D´Olonne, en ganska stor stad och badort. Den är för seglare speciellt känd för att här startar och slutar jordenruntkappseglingen Vendée Globe, en nonstop kappsegling för ensamseglare. Ingen assistans lämnas.
Jag gick in i hamnen samtidigt med en 60-fotare, som deltagit i en ensamkappsegling över Atlanten (4:e-placering). Folk stod på kajerna och applåderade.
De tre bästa i denna segling är kvalificerade för att delta i Vendée Globe, som startar i november.

Efter att ha förtöjt besökte jag turistkontoret och fick namn  och adresser till tandläkare. Kl 9 imorgon fick jag tid hos den förste jag besökte. Få se om han kan fästa en ny plomb ordentligt. Fortsättning följer. Jag har numera bra erfarenhet av både läkare och tandläkare i utlandet.


9 kommentarer:

  1. Härligt att få följa med på din cykeltur!
    Skönt för dig att värmen äntligen kommit.
    Hos oss är nya focken på plats, alla linor dragna och allt verkar fungera perfekt! Räknar med att dra i väg efter midsommar.
    Ha de gott därnere.
    Frank har det tufft som nybliven president.
    H & K

    SvaraRadera
  2. Kul att få vara med i byssan när du tillagar dina kulinariska fullträffar. Måste vara ett sällskap för dig också att få prata med oss. Här i Karlskronas gästhamn är det blixt och dunder och en kraftig hagelskur.Segla väl!

    SvaraRadera
  3. Hej, verkar vara en mycket trevlig resa! Är det en dator överst på rattpedistalen? Mycket vacker båt!

    SvaraRadera
  4. Jag antar att det är min båt du avser, men blir lite förvirrad eftersom jag inte direkt hittar något foto där bildskärmen syns. Det är alltså en bildskärm i sittbrunnen, som är kopplad till en dator vid navigationsbordet.

    SvaraRadera
  5. Javisst din Paula! Såg den på din film. Låter avancerat. Drar den inte massa ström? Datorn måste väl vara på hela tiden för att skärmen skall fungera?! Är det bättre än en "vanlig" navigator?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, datorn måste vara på för att skärmen skall fungera och eftersom den styr autopiloten. Skärmen behövs enbart när jag går in i hamnar eller går i trånga farleder. I mitt fall med mest segling på öppet hav blir det inte så ofta. Strömförbrukning ca 3 A, ungfär samma för datorn. Det är mycket och jag rekommenderar inte lösningen om man inte är datorintresserad och kan ladda batterierna åtminstone vartannat dygn. Motsvarande plotterlösning med 16-tumsplotter vid navigationsbord och 12-tumsplotter i sittbrunnen drar sannolikt lika mycket ström och är betydligt mer oflexibelt.

      Radera
  6. Verkar avancerat. Så om datorn får problem har du ingen autopilot? Går AIS också på datorn? Ibland har du bara ett långt streck på MarinTraffic. Vad för navigationsprogram har du på datorn? Hoppas du protesterar om det blir får många frågor;-)
    Tycker det verkar både härligt men också modigt att segla där själv bland strömmar och tidvatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. AIS fungerar fristående men är kopplat både till plotter och dator, så att jag kan se andra båtar. Den signal, jag skickar ut för att andra båtar skall se mig, fångas också upp av landstationer, som sedan sänder sin information vidare till MarineTraffic. Finns det inga landstationer i närheten blir det ett rakt streck mellan den senast kända positionen och den position, där min AIS-signal åter fångas upp av en ny landstation. MarineTraffic är inget myndighetssystem, utan bygger på frivilliga landstationer och drivs, åtminstone tidigare, av ett universitet i Grekland.

      Radera
  7. Jodå. Autopiloten fungerar naturligtvis fristående och kan då styras efter den kurs man ställer in. För att den skall kunna följa en programmerad rutt med waypoints krävs antingen en dator eller en plotter, i vilken man kan lägga upp rutten. Jag har ju också en plotter, så det är ingen katastrof om datorn går sönder.

    SvaraRadera