tisdag 5 juli 2016

Gijon - Ribadeo - A Coruña, 2016-06-29 - 07-05


Tack för alla vänliga kommentarer! Jag uppskattar dem mycket!

Ribadeo, t v hissen
Ribadeo
Jag kommer inte ihåg något speciellt från seglingen mellan Gijon och Ribadeo. Eftersom det är ganska långt, startade jag i mörker vid 6-tiden. Seglen var uppe, men som vanligt var vinden svag och motorn var igång. Det är ständigt dyning, mer eller mindre, och lite jobbig när den kommer från sidan och får båten att rulla. Den gjorde också att det blev oroligt i Ribadeos hamn.
Ribadeo
Ribadeo är en liten stad med cirka 10000 invånare. För att komma upp till stadens centrum från hamnen finns det en hiss eller så får man gå eller cykla uppför en serpentinväg. Bra motion, men jag tog för det mesta hissen. Tre nätter blev jag kvar. Det finns ett, inte särskilt gammalt, fort, annars var det tunnsått med minnesmärken. En kväll var jag inbjuden på drinkar hos ett irländskt-engelsk par i en Amel 52 segelbåt. Annars blev det mest cykelturer i staden och omgivningarna. Många är ute och vandrar med rejäla packningar. Pilgrimsleden till Santiago de Compostela går längre inne i landet. Det kanske finns en alternativ pilgrimsled förbi Ribadeo?
Spanjorernas kunskaper i engelska är inte bra/obefintliga eller mina kunskaper i spanska är dåliga, så det är svårt att göra sig förstådd.

A Coruña, stadshuset
Sträckan Ribadeo - A Coruña hade jag tänkt dela upp i två och första hamnen skulle bli Cedeira lördag 2 juli, där jag skulle ligga på svaj eftersom bryggor saknas. Ankarwinchen trasslade. Den ville inte släppa ut ankaret. Det gick till slut, men varje gång jag försökte släppa ut, så låste den sig igen. Till slut gav jag upp och fortsatte de återstående 30 nm till A Coruña. Seglen var uppe största delen av dagen, men vinden var för svag och motorn var igång. Vädret var vackert och varmt, på slutet ren akterlig bra vind, men jobbig dyning. Ytterligare ett tekniskt missöde inträffade, kopplingen mellan vind-, fart- och djupinstrumenten och datorn föll bort. Det är inte kritiskt och allt annat fungerade. Kopplingen återkom senare när jag felsökte. Ankarwinchen är ett större problem.

A Coruña
Hamnkaptenen mötte i hamnen i A Coruña och hjälpte till med förtöjningen. Trevligt! Det är ingen trängsel i gästhamnen och de flesta verkar stanna kvar flera dagar. Besättningarna i båtarna runt mig verkar ha rest hem. Det behövs mycket utrymme för varje båt eftersom de rör sig oroligt p g a vattenrörelser som dyningen åstadkommer. Det har dessutom blåst hårt de två dagar jag har legat här. Hamnen ligger i centrum av staden och är väldigt skyddad, men vinden letar sig in ändå. Både idag 5 juli och imorgon är det varning för hårda vindar.
A Coruña, Hercules tower
A Coruña är en stor stad, 250000 invånare, och det finns mycket att titta på. Det finns en fyr, Herculestornet, som 2009 klassades som världsarv av UNESCO. Fyren byggdes av romarna under första århundrandet och har varit i drift sedan dess. Fasaden har bytts under slutet av 1700-talet men väggarna innanför är original. Herculestornet är världens äldsta fyr, som fortfarande är i drift. Under tornet finns ett museum, en arkeologisk utgrävning, som visar resterna av de ursprungliga grundarbetena och de byggkonstruktioner, som utvecklades.
A Coruña, de speciella fasaderna

När man kommer in i hamnen är det första man ser, höga hus med väldigt speciella fasader, vita inglasade balkonger eller galerias på spanska. De har sitt ursprung i en marin arkitektur på 1700-talet, som utvecklades som skydd mot hårt väder och speciellt regn.

Det finns en gammal stadsdel, som på 8- och 9-hundratalen lämnades på grund av ständiga attacker av vikingar. Under 1200-talet återbesattes området. Här finns kloster och rester av stadsmurar från 1400-talet och mycket annat intressant för den vetgirige. Läs här!

A Coruña
Trots att A Coruña är en stor stad känns den lugn. Ett stort område kring hamnen är helt befriad från biltrafik. Det finns många gågator och 2-filiga cykelbanor. Turister finns det naturligtvis, men de dominerar inte på något sätt, märks knappast. Restauranger och kaféer finns det gott om. I Ribadeo upptäckte jag att så gott som alla gator är gjutna i betong. Så också här. Det gör att det blir slätt och därmed bekvämt att cykla på. Vi har provat på det i Sverige, men det fungerar antagligen inte i vårt klimat och med bilar, som har dubbdäck.

Min son Tobias kommer att ansluta den 14 juli i Vigo, som ligger två dagars segling från A Coruña. Bl a därför tar jag det lugnt och blir kvar här några dagar till. Nästa hamn blir troligen Muros och därefter Vigo.

3 kommentarer:

  1. vad roligt för dig. verkar vara ett mysigt område. fina bilder.Kanske ngt för oss att besöka om vi åker til PT igen. Nu åter till Vätö efter att ha varit på 50 års träff efter studentexamen.
    Trevlig vistelse

    SvaraRadera
  2. Våra arkitekter verkar ha kopierat dessa " galerias " ty all sjönära bebyggelse här hemma har försetts med denna styggelse, kuvöser.
    Det låter fint att Tobias ansluter, tryggt att veta att du inte är ensam längs Portugals kust.
    Två veckor, då är ni väl nästan nere vid Gibraltar ?

    SvaraRadera
  3. Vackra gatlyktor! Har du en fock eller en genua eller skiftar du?

    SvaraRadera