lördag 24 september 2016

Porto Sóller - Pollenca - Porto Colom - Isla de Cabrera - Andratx, 2016-09-16 - 24

Vädret under den här perioden har varit ostadigare och svalare. Temperaturen dagtid har hamnat under 30-gradersstrecket och nattetid gått ner till 20-25 grader. Någon morgon har jag satt på mig långbyxor, men har snart varit tvungen att byta till den vanliga uniformen, kortbyxor och T-shirt. Det har funnits moln på himlen och en del regnstänk, i Pollenca riktigt regn under natten, men solen har dominerat. Inatt, lördag 24 september, vaknade jag av att det blixtrade, dundrade, regnade och blåste. Igår såg jag en helikopter, som vattenbombade en mindre skogsbrand.

Man ser sällan fåglar
Den 17 september seglade jag från Stóller till Porto de Pollence. Fortsatt bergigt landskap, nu utan trädbeväxtning, som stupar lodrätt ner i havet med många grottor och hål. Seglingen var jobbig med skvalpig sjö. Jag stannade en dag i Pollenca och cyklade till Alcudiabukten. Fin plan cykeltur på 15 km, mestadels markerad cykelbana, dock lite tråkigt med vägen, som försvinner vid horisonten. Många ”tävlingscyklister” på fina cyklar och många löpande och promenerande delade på cykelbanan. Biltrafiken är intensiv.

Alcudia
I Puerto Alcudia finns en väldigt stor marina med stora båtar och all tänkbar service. Strandpromenaden är trevlig och det finns vackra stränder med många turister. Alcudias gamla stad, några km in i landet, är väldigt fin, bara gågator. Men, var var invånarna? Alla fönsterluckor och dörrar var stängda. En oherrans massa turister strök omkring. Det var riktigt trångt. En stor marknad pågick och det var väl den, som lockade.
Jag har varit i Alcudia för många år sedan, men har inget minne alls av hur det såg ut, tragiskt. Antagligen låg tyngdpunkten på att bada barnen och mata dem med spagetti och köttfärssås.
Pollenca verkar vara ganska ointressant, mest ett turistghetto med sandstränder.

Alcudia
Måndag 19 september fick jag uppleva en fin halvvindssegling till Porto Colom. Landskapet innanför Pollenca- och Alcudiabukterna är låglänt. På SO-sidan av Mallorca blir bergen vackert avrundade, lägre och trädbevuxna och man ser fler sandstränder. Det ser trevligt ut bortsett från allför många stora hotellkomplex.

I Porto Colom möttes jag av mina vänner Bosse och Eva, som av en slump hade valt en resa på en vecka till Mallorca just när jag var där. Vi åt en god middag på restaurang tillsammans och även en dagens lunch. Det var trevligt för mig att få gå på restaurang med sällskap. Ensam går jag ogärna.
På väg mot Porto Colom
Porto Colom är en liten och lugn stad, ca 4000 invånare, inne i en vacker bukt. Det finns inget egentligt centrum. Restaurangerna ligger på rad utefter strandpromenaden. Turism lär väl vara huvudnäringen, även om det inte finns några stora pampiga sandstränder. Här och var skär  djupa vikar in i klippkusten strax utanför Porto Colom och där fanns mindre sandstränder med många turister. Marinan är liten och vi var nog aldrig mer än 5 besöksbåtar när jag var där.

Porto Colom
Adjö till Bosse och Eva
Torsdag 22 september bytte jag först olja i motorn och seglade sedan i varma vindar till den lilla ön Isla De Cabrera utanför Mallorcas sydspets. Ön är nationalpark och man måste i förväg boka en boj på Internet. Jag räknade till 36 båtar, som var förtöjda i bojarna. Jag hade tänkt simma in till stranden med en vattentät påse med kläder, och därefter göra en promenad på ön, men det kändes för svalt på morgonen. Naturen på ön är karg med buskar. Cabrera har använts som fängelseö för franska fångar under Napoleonkrigen. Av 9000 fångar, som sändes till ön, överlevde 3600. Numera är ön mest hemvist för intressanta fågelkolonier och nationalparkspersonal. Det finns också en fästning från 1300-talet på ön.
Fästningen på Isla De Cabrera

Istället för promenad på Cabrera blev det i huvudsak motorgång, i svaga vindar och mycket varmt väder, till Porto d´Andratx, som ligger på Mallorcas sydvästspets. Som vanligt ligger själva staden Andratx några km in i landet. Puerto d´Andratx är enligt Wikipedia en exklusiv semesterort, som besöks av filmstjärnor och världens elit, så det känns som att jag har kommit rätt. När jag imorse handlade mjölk till gröten på Eroski, såg jag dock inte till någon kändis. Staden har en rik historia. Här finns en länk för den intresserade.
Hotfullt i Andratx
Imorgon siktar jag på Valencia. Avståndet är stort, så det blir nattsegling.