Start 06:45 från Palma. Börjar ljusna. Ca 10 grader, vindstilla. Autopiloten trasslar, vill inte svänga korrekt vid waypoints och vill inte heller följa färdspåret. Misstänker gårdagens uppgradering av navigationsprogrammet. Försöker nedgradera till en tidigare version. Det går inte. Tur var väl det. När jag startar programmet igen verkar allt fungera som det skall göra. Som vanligt mystiskt. Solen går upp 07:30. Inte ett moln på himlen. Blir nog en varm dag. Lägger ut ett testspår med tvära svängar för att kolla autopiloten. Det fungerar. Bra!
Möter en segelbåt, två fiskebåtar, en Guardia Civil snabbgående motorbåt, ett lastfartyg och ett kryssningsfartyg på väg in till Palma. Händelselös färd för motor.
5-7 april
Vackert väder. Cykelturer till Sóller (huvudorten). Stora områden med apelsin- och citronodlingar med, till synes, mogna apelsiner och citroner. Det verkar som om apelsiner mognar året om. Jag gjorde också en löptur i bergen runt Porto Sóller. Många människor är ute och vandrar och cyklar. Majoriteten av cyklisterna cyklar på fina tävlingscyklar och har avancerade cyklistkläder och -skor. De kommer i stora grupper och blåser förbi.
Sista dagen, igår 7 april, kände jag att det luktade från septitanken. När jag lyfte på durkarna i stuvfacket för att se vad, som hänt, visade det sig att septitanken hade imploderat, se foto. Tanken har monterats innan man lade på däcket. En ny tank måste tillverkas och plastas fast och durken återställas. Det är ett omfattande arbete och antagligen är det inte lätt att få tag på någon, som kan påbörja arbetet omgående. Jag har kontaktat försäkringsbolaget, men inte fått besked om de står för kostnaderna.
Nu, den 8 april, när jag skriver det här, är jag på väg mot Tarragona, 103 nm från Sóller. Jag steg upp 02:30 och startade 03:40. Kl åtta ikväll hoppas jag att jag är framme och har då minimerat tiden i mörker. Som vanligt blåser det inte, inte en krusning på vattenytan, däremot skvalp från gårdagens blåst. Då blåste det rejält. Skvalpet orsakar en irriterande rullning, som gör det svårt att laga mat, äta och dricka. Det började ljusna 06:30 och solen gick upp 07:34, som planerat. Till en början har jag haft ca 0,5 knop i motström, men den har nu förbytts till medström.
Vid tretiden kunde jag slå av motorn och fortsätta för enbart segel, fart ca 6 knop. Skönt med bara skvalpljud. Det gick bra att segla några timmar, sedan fick jag komplettera med motor för att inte komma fram för sent. Framme 20:10, började med att tanka och fick sedan hjälp att förtöja.
Jaa du Janne. Vilken otur du har, alltid nå't som behöver fixas. Själv har jag inte "vågat" testa min installation. Men vi använder ju toan så lite. Det jag läst, ska avluftningen hålla minst 19 mm men det vet du ju. Det finns även en ventil att borra in i tanken Tanksaver 625.- på Watski. Lycka till
SvaraRaderaVarma hälsningar från ett annat Stockholm
Hej Jan,
SvaraRaderaAlltid trevligt att ta del av dina reseskildringar.
Underbara utflykter på cykel och till fots.
Det är väldigt vackert i omgivningarna kring Port de Sóller och Sóller.
Vilka krafter på septitanken, ett skarpt veck som jag kan se.
Vi har bokat om flighten med ankomst till Nice den 21 april.
Vi blir hos våra tyska vänner i Mortola Superiore till söndag då vi åker till La Bastide d'Engras i Frankrike.
Hemresa den 9 april. Vi får höras närmare om vårt rendevouz.
John
Om tanken inte var skadad skulle det kanske gått att trycka tillbaka den. De tål ju mest tryck från insidan, men undertryck är mer känsligt. Jag tror att orsaken till implosionen är stopp i avluftningen om du pumpat ut innehållet.
SvaraRadera