lördag 28 maj 2016

Bologne-Sur-Mer - Fecamp - Cherbourg, 2016-05-26 - 28

Inga dramatiska händelser har inträffat.  På torsdagen gick jag närmare 80 nm för motor över ett vindfattigt hav till Fecamp (läs här från förra besöket). Vädret var soligt men kyligt. P g a att hamnen skulle fyllas av kappseglande båtar, var jag tvungen att gå vidare redan nästa dag. Det var bra vindar på fredagen, slör och halvvind och jag kunde segla en stor del av 80 nya nm.

 
Här i Cherbourg (läs här från förra besöket) har jag handlat mat på Carrefour och nybakat bröd på mitt favoritkonditori och letat efter en ny gasfjäder med uselt resultat. Jag har också läst ut boken Svarthuset av Peter May. Det var en mycket bra bok. På baksidan stod det att det var en deckare, vilket jag inte tycker stämmer. Händelserna utspelar sig på ön Lewis, som tillhör Yttre Hebriderna i Skottland. Eftersom jag har varit där, var boken extra intressant. En stor del av boken handlar om huvudpersonens uppväxt på Lewis, öns natur och hur människor lever där.
  
Jag har glömt att berätta att S-G steg av i Nieuwport, tog tåget till Amsterdam för vidare befordran med flyg till Stockholm. Det blev över två veckor tillsammans i vått och torrt. Nu är det lite ensamt, även för en ensamseglare.

11 kommentarer:

  1. Vad bra. På nyheterna idag har man pratat om ett kraftigt åskoväder över Fr. Hur har du klarat att få tag på diesel?
    Njut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förtöjde båten vid macken. Pumparna var avstängda men man skulle få tanka 40 l efter anmälan på gästhamnskontoret. Det gick bra och jag kunde fylla 53 l. Tanken blev full. Nästa hamn blir Jersey och där är det nog inga problem, dessutom skattefritt.

      Radera
  2. Låg denna båt i hamnen när du kom till Cherbourg ?

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Harmony_of_the_Seas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och den skull just avgå, när jag var på väg in. Den väntade då till dess att jag hade förtöjt. Hela Cherbourg hade samlats på kajen.

      Radera
    2. Vilken mäktig situation, WOW !

      Radera
  3. Den har tre vridbara propellrar diesel elektriskt drivna http://www.cruisemapper.com/images/scold/2014/02/cruise-ship-propulsion-ABB-Azipod-XO-unit.jpg

    SvaraRadera
  4. http://www.meretmarine.com/sites/default/files/styles/mem_846_article_content/public/new_objets_drupal/20150618090047_DSC_8356.JPG

    SvaraRadera
  5. Hej å tack för den fina turen ner t. Nieuwpoort! Var lite trött på hemresan med gung i huvudet när jag vaknade hemma efter 4 tim sömn. Nu på bättringsvägen å sugen på segling igen. Man blir visst aldrig "botad" från det suget... Väntar på att bli botad från tandvärken som fortfarande kräver lite Ipren för att kunna sova.

    Ser på marinetraffic att du snart är framme i St Helier. Ser oxå att flygplatsen ligger ganska nära. Man blir lite sugen på att flyga dit nån gång el. snabbåt fr. St Malo. Vilka härliga hamnar du har framför dig nu när du beslutat att ta kusten ner t. Spanien. Dessutom säkert spännande längs Spaniens N kust. Mer spännande å intressant än N Kärrdal iaf. Nä nu ska jag ut å cykla i det fina vädret. Äntligen sommar igen här. Happy sailing!

    SvaraRadera
  6. Jag såg att det gick som tusan mot St Helier, 12 knop eller mer !

    SvaraRadera
  7. Det ser ut som att du siktar på Roscoff marina.
    Fin marina och mycket trevlig gammal stad.
    Lite avundsjuk, grattis !

    SvaraRadera
  8. Var det inte bra i St Helier? Det blev ju bara ett kort stopp. Var ligger du nu, AIS hittar dig inte?
    Ha de

    SvaraRadera